Gnome Office (Was: JaLinuxErNogetForMig (;)

Kenneth:

Her er der lidt rettelser til din artikel om Gnome Office.

Jeg er desværre ikke den store bruger af
"brugervenlige" programmer, så jeg kan ikke hjælpe til med
artikler om StarOffice og WordPerfect.

> GNOME OFFICE - Af Kenneth Rohde Christiansen - sslug@sslug
>
> En af de kontorpakket vi nok vil komme til at høre
> rigtig meget om i de kommende år er kontorpakken fra
> Gnome projektet, Gnome Office. Gnome Office er endnu
> ikke udkommet som en samlet kontorpakke, men flere at
> programmerne kan allerede hentes separat.
>
> De mest populære og anvendelige programmer fra denne
> kontorpakker er billedbehandleren Gimp, regnearket
> Gnumeric, samt tekstbehandleren AbiWord. Integrationen
> mellem disse programmer er endnu ikke på højde med
> Microsoft Office, men i løbet af det næste år vil der
> [...]

s/med Microsoft Office/med de kommercielle konkurrenter

> Gimp
>
> Gimp er et tegneprogram/billedbehandler fuldt på højde
> med Adobe PhotoShop. Faktisk har flere professionelle
> grafikere skiftet til Linux bare pga. dette program.
> Gimp er bygget om på en meget dokumentcentreret måde.
> Dette gør at det nok taget lidt tid at lære Gimp at
> kende, men når man først har det, er det ingen grænser
> for hvad man kan udrette.

s/fuldt på højde med/teknisk set fuldt på højde med
s/PhotoShop./PhotoShop, selvom brugergrænsefladen er væsentlig forskellig.

> [...]
> medført at de fleste funktioner er 100%
> Excel-kompatible, hvilket bl.a. sikret at man ret
> hurtigt som Excel-bruger kan lære at betjene Gnumeric.
>
> Gnumeric har også en historie som et testbræt for
> diverse nye Gnome-teknologier, hvilket har sikret at
> Gnumeric er et af de allerbedste Gnome-programmer. Bl.a.
> understøtter regnearket Bonobo, hvilket er en form for
> ActiveX/OLE. Dette betyder at hvis man kompilerer (red.
> Oversætter kildetekst til maskinkode) Gnumeric manuelt,
> så kan man lave en version, som understøtter indsætning
> af forskellige objekter, såsom billeder,

s/som et testbræt for/som forsøgsdyr for

s/hvis man kompilerer (red. Oversætter kildetekst til
  maskinkode) Gnumeric manuelt, så kan man lave en version,
  som understøtter indsætning af forskellige objekter, såsom
  billeder, minestryger-spil, tekstfiler, m.m./
  man kan få Gnumeric til at understøtte indsætning af både
  billeder og andre data _og_ hele programmer i sine
  regneark.

> Bonobo er dog stadig under rask udvikling, og er derfor
> ikke standard da man i øjeblikket arbejder på at lave
> det interne i programmet så fejlfrit og udvidelsesbar
> som muligt.

s/ikke standard da/almindeligvis ikke med når man får Gnumeric på en CD, da

> Andre "on the edge"-teknologier som Gnumeric
> understøtter, er bl.a. udskrivning via Gnome-print
> arkitekturen. Gnome-print er en teknologi som for alvor
> vil bringe udskrivning til Linux-platformen.
> Undertegnede har selv nydt godt at denne funktion, og er
> især begejstret over hvor godt "vis udskrift" virker.

s/udskrivning/udskrift

s/via Gnome-print arkitekturen/via det banebrydende Gnome-print system

> De væsentlige mangler ved Gnumeric i øjeblikket er
> manglen af et ordentlig graf-komponent, plus
> pivottabeller.
>
> Gnumeric i seneste udgivelse, version 0.56, er fuld
> oversat til dansk. Dog skal man sikre sig at de
> programmer som Gnumeric benytter også er af seneste
> version.

s/fuld oversat/fuldt oversat

> [...]
> Word-filer, så længe at de ikke indeholder tabeller.
>
> AbiWord mangler stadigt meget, og især Gnome-versionen
> kunne godt bruge lidt hjælp så det kunne komme på højde
> med programmer som Gimp og Gnumeric. Det tyder dog også
> på at firmaet Helix Code, som arbejder på
> Gnome-projektet, vil sætte kræfter ind på dette så snart
> at udviklingen af deres gruppevare-program, Evolution,
> er udkommet i en version 1.0. Dette glæder vi os alle
> meget til.
>
> AbiWord er også fuldt oversat til dansk, dog skal man
> selv pille lidt for at aktivere oversættelserne.

s/AbiWord er også fuldt/Også AbiWord er

> [...]
> aftaler, kontakter, osv. Programmet udviklet af firmaet
> Helix Code, som er startet af Gnome-grundlægger Miguel
> de Icaza og hans nære ven, Nat.
>
> Helix Code's grundidé er at bringe Gnome til masserne,
> og indtil videre må vi sige at de har haft held med sig.
> For en lille måned siden udgav Gnome-projektet Gnome
> version 1.2. Helix havde lagt meget arbejde i at
> finpudse denne version, og yderligere pakkede Helix Code
> Gnome til mange forskellige Linux-distributioner, samt
> lavede et fint installationsprogram samt en opdaterer
> der sikrer at man altid har de seneste versioner.

s/til masserne/ud over nørdmiljøet

> [...]
> enkelt lille fritstående program. Dette sikrer at man
> ret let kan udvide Evolution, plus udvikle andre
> grænseflader såsom et webgrænseflade.
>

> Eazel
>
> Helix Code er dog ikke det eneste firma som arbejder på
> Gnome-projektet. Et andet er Eazel som bl.a. huser folk
> som Andy Hertzfelt som bl.a. var med til at lave de
> første Mac grænseflader. Andy er dog kun en blandt mange
> meget talentfulde folk i dette firma. Bl.a. huser
> firmaet også danskeren Eskil Heyn Olsen, som bl.a. har
> arbejdet på programmet Gnome-pilot, som forbinder ens

s/Hertzfelt som bl.a./Hertzfelt, der bl.a.

> Eazel's første projekt er en filhåndterer som på mange
> måder vil blive revolutionerende. Faktisk kan vi nok
> godt forvente at vi vil se noget samarbejde mellem denne
> og Gnome Office i fremtiden. Det meste af dette
> spændende arbejde er dog stadig i støbeskeen.

s/filhåndterer/filhåndtering

> Få fat på Gnome Office.
>
> Hele Gnome Office pakkes af Helix Code, og den letteste
> måde at få fat på det er derfor ved at følge den gode
> vejledning som befinder sig på sider webside:
> http://www.helixcode.com

s/på sider webside/på deres websted/

> [...]
> igennem en installation af Gnome skrivebordsmiljøet,
> plus Gnome Office. Dette betyder at Gnome Office kræver
> at man enten i forvejen har Gnome installeret i nylig
> version, eller at man henter den sammen med. Hvis du
> ikke vælger "Install all" (da. Installér alt) så sikre
> dig at du får sat et kryds i felterne for AbiWord, Gimp,
> samt Gnumeric. Evolution er endnu ikke moden nok til at
> den er en del af Helix Gnome-udgivelsen, men forventes
> af blive det i løbet af 3-6 måneder.
>
> Yderligere information omkring Gnome kan findes på den
> nye Gnome webside, som befinder sig på adressen:

s/på den nye Gnome webside, som befinder sig på adressen/på Gnomes websted/

God fornøjelse,

Jacob
--
Warning: Dates in calendars are closer than they appear.