Er det allerede weekend?

Hejsa,

Ud fra intensiteten af debatten på denne liste sammenholdt med pto's
opfordring til at vi går i gang i weekenden, må jeg konkludere at det
allerede er weekend (igen blev jeg snydt for fredagsøl).

Jeg er ganske enig i at bogen bør splittes op i flere mindre. Historien er
lidt at pto, sja og jeg oprindelig håbede på at andre ville skrive andre
bøger, men det var os, som modtog patches og bogen voksede.

Jacob Laursen er kommet med et godt udgangspunkt for diskussionen.

Bog 1 (installation og kom-i-gang):
   Denne dækker fint, hvad en nybegynder skal kende. Måske er afsnittet om
   basal UNIX for stort og vi bør måske splitte det i to. Jeg ved bare
   ikke rigtig hvor og hvorhen. En hel bog om "avanceret Linux" er nok
   ikke sagen.

Bog 2 (administration): Ganske fornuftig (dette var en af de bøger, vi har
   håbet på en gang for længe siden :-). Umiddelbart savner jeg noget om
   analyse af logfiler og syslogd+klogd. Bør vi ikke have noget og
   fordelingslister (majordomo og alle de andre)?

Bog 3 (web): Jeg ved godt at web er vigtigt, men hvorfor er det ikke en
   del af bog 2 og 4. Det finder jeg mere logisk. Altså bog 3 bør ikke
   forefindes.

Bog 4 (programmering): Det er vigtigt at vi gør os klart at vi ikke skal
    skrive lærebøger i programmering. Hvis der er en eller anden, som
    kan skrive om systemprogrammering (nede på kernekaldniveau), ville det
    være rigtig sejt. Sagen er jo at for mange er Linux-programmering jo
    bare programmering (mine programmer er typisk bare UNIX-programmer,
    hvor kunsten i at porte til en anden platform ligger i options til
    compileren). Det vil være en god ide at tage et program og vise det i
    alle sprogene (tidligere forslået på denne liste).

Bog 5 (kerne): Jeg er ikke enig i at pto+hm artikelserien skal være en del
    af denne bog. For mig er det bedre at integrere den i bog 3. Linux
    Journal kører for tiden en serie om kernen; måske vi kunne finde
    inspiration der?

Personligt "savner" jeg følgende tre bøger:

Bog 6 (GNOME): En hel bog om GNOME; installation, konfiguration,
    programmer. Blandt SSLUG's medlemmer er det et par engagerede
    GNOME-brugere, som jeg håber kunne tage denne opgave. Gnumeric
    og GIMP bør have mindst et kapitel hver! Vi kan altid komme op og
    diskutere om programmering af GNOME-programmer hører til bog 6 eller
    bog 4 (bog 6 efter min mening).

Bog 7 (KDE): Udskift GNOME med KDE i bog 6 ;-).

Bog 8 (videnskab): Der findes efterhånden utrolig mange programmer med
    videnskabelig formål. Traditionelt kommer der mange Linux-brugere fra
    naturvidenskab (fysik og kemi især) og de tekniske videnskaber. Og i
    følge ugebladet Ingeniøren bliver modellering og simulering mere og
    mere populært i industrien, så det ville være en god ide at
    "fange" kommende fysikere og ingeniører på deres hjemmebane.

Alle bøgerne bør have en generisk indledning, som indeholder noget om
typografi, licens og information og projektets hjemmeside.

Hvordan bør opsplitningen ske? En model er at lade pto og chlor være
redaktører på det hele og lade dem stå for alle patches. En anden model er
at de er chefredaktører og hver bog har en eller flere
"fagredaktør". Måske skal der være et team af DocBook-teknikere?

Jeg vil hermed give listens medlemmer mulighed for at flambere mig!

KH Kneth

Kenneth Geisshirt, Ph.D.                 sslug@sslug
Grøndals Parkvej 2A, 3.     http://www.sslug.dk/~kneth/
DK-2720 Vanløse                           +45 3887 7838