Re: Kladde forskerbog

On Wed, 6 Aug 2003, donald_j_axel wrote:

> Indtil videre ligger Janus' filer på tyge:/~donald/forsker og her hos
> mig på http://d-axel.dk/pub/sslugbog/forsker-bog-janus/ men jeg kan
> ikke (og vil ikke) åbne for upload/cvs checkin.

Mange tak til Donald for at sætte det tekniske på skinner. Nu skal jeg
lige fatte CVS, så rykker jeg videre med bogen. Det ser ikke så svært ud.

> Den er oversat til .pdf med billeder (som ser godt ud). Der er jo
> meget arbejde med at gøre teksten færdig til en version 0.9
> forpremiere eller hvor vi starter, så det gør ikke så meget, at den
> fører en lidt tilbagetrukken tilværelse lige nu.

Sommerferien er slut, men jeg forventer at rykke godt på bogen frem til
jeg får barn omkring 27.09.03. Med lidt held ligger der en v. 0.8 til den
tid. Hvis bare jeg har fri hænder og I vil hjælpe mig med det tekniske,
skal jeg nok rykke i den rigtige retning. Min ønsker til det tekniske: Jeg
vil gerne kunne logge på thyge, redigere bogen i emacs (med
syntax-highlight og flyspell), og løbende kunne følge hvordan det ser ud.

> Jeg vil gerne høre meninger om nytteværdien af en bog, som er henvendt
> til forsker-studerende på det niveau, bogen har nu. Der har været en
> lang debat på uddannelse - listen.

Jeg ser et klart behov, og mener at en tilpas skarpt skåret bog vil nå
nogle mennesker, SSLUG ellers ikke er i kontakt med (læs: folk der aldrig
røre en terminal). Jeg har oplevet behovet mange gange. Savnede selv sådan
en bog, da jeg starte på kombinationen af RUC og Linux. Nu skal der ske
noget.

> Men det er også vigtigt, at den markerer den holdning, som den
> oprindelige titel gav udtryk for: Friheden til at vælge og deraf
> friheden til at dele information.

Det kan du stole på. Bogen her antager karakter af manual og konkret
handlingsanvisning, men jeg skal nok krydre flittigt med henvisninger til
andre bøger i serien - så de nysgerrige og legende kan få stillet deres
nysgerrighed og lege løs. ;-)

-j

--
Janus Sandsgaard