Date: Fri, 23 May 2003 00:15:09 +0200 (CEST)
From: Mads Bondo Dydensborg <sslug@sslug>
To: sslug bog liste <sslug@sslug>
Subject: [BOG] autoconf forsøg i autoconf branch

Jeg har checket et forsøg på noget autoconf helvede ind i en branch der
hedder autoconf (cvs update -r autoconf).

Man skal starte med at køre
./bootstrap && ./configure && make start

Derefter burde det meste virke. Dog ikke "alle" target, som jeg først lige
nu har fattet har sine helt egne regler. Der er også nogen småting med
clean reglerne der fjerner makefiler (huh?), og sådan.

Jeg er rimeligt ked af "make start", men egentlig vil jeg bare have noget
feedback på om det er interessant overhovedet. Den primære grund til at
jeg synes det overhovedet er interessant er vel når nye brugere gerne vil
igang med at skrive noget, så kan det måske være lidt lettere at hjælpe
dem. Også til at forstå hvilke afhængigheder der er for at kunne bygge
skidtet. (Og, der er også config.log, som er rar at have).

Her er et dump af hvordan ./configure f.eks. kan tage sige ud:

sslug@sslug linuxbog 100%]$ ./configure
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... gawk
checking whether make sets $(MAKE)... yes
configure: checker helt nødvendige programmer og filer
checking for perl... ja
checking for jade... ja
checking for jw... ja
checking for find... ja
configure: checker for generelle programmer
checking for tar... ja
checking for zip... ja
configure: checker specifikke krav til de enkelte måder at lave bogen på
checking for db2html... ja
checking for tidy... nej - du bør installere tidy for at få en pænere HTML udgave
checking om perl modulet Image::Size er installeret... nej - overvej at installer det for pænere HTML udgave
checking for db2pdf... nej - det er ikke muligt at lave PDF udgaven
checking for pdfinfo... ja
checking for db2ps... ja
checking for convert... ja
checking for plucker-build... nej - det er ikke muligt at lave PALM udgaven
configure: Oversigt over hvilke moduler der kan laves
configure:  Kan SGML bygges    : ja
configure:  Kan PALM bygges    : nej
configure:  Kan PDF bygges     : nej
configure:  Kan HTML bygges    : ja
configure:  Kan PAKHTML bygges : ja
configure: Danner Makefiler
configure: creating ./config.status
config.status: creating Makefile
config.status: creating friheden/Makefile
config.status: creating unix/Makefile
config.status: creating wm/Makefile
config.status: creating applikationer/Makefile
config.status: creating admin/Makefile
config.status: creating program/Makefile
config.status: creating web/Makefile
config.status: creating sikkerhed/Makefile
config.status: creating c/Makefile
config.status: creating dokumentation/Makefile
config.status: creating kontorbruger/Makefile
config.status: creating itplatform/Makefile
config.status: creating java/Makefile
config.status: creating signatur/Makefile

Og, efter make start, kan man f.eks. skrive make html, hvorefter den
lykkeligt går igang. (Faktisk kan man springe make start over, hvis man
starter med et globalt target, men hvis man skal have et subdir target,
skal det køres inden. Måske noget man kan fikse...)

Jeg ville blive glad for at så mange som muligt lige kiggede på det og kom
med en kommentar. Jeg har ikke selv haft så meget tid til at checke det
endnu, men de par tests jeg har kørt har virket rimeligt OK.

Tak,

Mads

Unix is user-friendly; it's just a little particular about which users it is
friendly to.

sslug-bog: mail nr. 4228 - Se http://cvs.sslug.dk/linuxbog