Uddataformater (Was: ... og nu til XML)

Henrik Christian Grove skrev:

> Derudover er der vist noget med at PDF-formatet har ændret
> sig så meget at ikke alt hvad der har været lovlige
> PDF-filer fortsat er det.

Korrekt.  Og nyere udgaver af Acrobat Reader kan ikke læse
filer i ældre udgaver af PDF-formatet.  Postscript har vist
sig at være et langt mere stabilt format.  Og så er der vist
ikke nogen tvivl om at Postscript er et åbent filformat,
mens det ikke er helt klart at dette gælder PDF.

> Hvis du er så bekymret for pladsforbruget, hvad så med at
> holde op med at distribuere HTML- og SGML-udgaverne både
> som .tar.gz og som .zip.

Tjoh.

> jeg tvivler på at der er nogen der kan udpakke det ene og
> ikke det andet (winzip som vist sidder på over 90% af
> markedet for komprimeringsprogrammer til windåser forstår
> .tar.gz).

Det er også min opfattelse.

> Generelt synes jeg vi bør lægge os fast på et
> arkiveringsformat og et komprimeringsformat, jeg stemmer
> for tar og gzip (jeg ved ikke hvordan windåse-brugere har
> det med bzip2).

Jeg har indtryk af at `bzip2` komprimerer en smule bedre end
`gzip -9`, men hvis WinZip ikke kan håndtere
".tar.bz2"-filer er jeg med på at vi lægger os fast på `tar`
og `gzip`.  Er der nogen der har mulighed for at fodre
WinZip med en ".tar.bz2"-fil?

Jacob
--
http://jacob.sparre.dk/LEGO/Transport/Fly/Colibri/