Nogle tanker om autoconf

Jeg ved ikke om jeg stadig er den eneste der så at det var lidt lettere at
komme igang med bøgerne. Men, anyway, jeg har skrevet lidt om hvad jeg
synes der skal til og hvor langt jeg er nået. Jeg er ikke vild med at
bruge mange flere timer på det, med mindre folk er enige i at det er en
god ide. Så kan jeg til gengæld hurtigt "smadre" HEAD. (et skridt tilbage
til at starte med, for at kunne komme længere frem).

Ting man gerne ville have med autotools - i semiprioriteret rækkefølge

a) Nem opstart for nye brugere
b) dist targets
c) Korrekt genbygning af en bog, ved ændring af en "dependant" fil
d) install (& uninstall) targets

----------

Ad a) Nem opstart for nye brugere

Formålet er at folk der gerne vil lave ændringer i bøgerne, skal have
_nemt_ ved at komme igang, ved at rette og ved at indsende rettelser,
mv. Traditionelt har det være rimeligt vanskeligt at få "tool-chainen"
helt op at stå, samtidig med at Makefilerne har været rimeligt
skrøbelige overfor fejl. Ideelt skal dette punkt reduceres til en
typisk autotools tilgang; ./bootstrap (fra CVS) && ./configure && make
(install).

Hvad virker: Der er implementeret checks for de nødvendige programmer
og en Makefile.subdir er _foreløbigt_ tillempet. Manglende og
anbefalede programmer listes når configure køres.

Hvad mangler:
 - Makefile.subdir er ikke færdig - mange underlige tests i den...
 - Skal der være mulighed for at --disable-applikationer f.eks.?
 - Jeg er ikke sikker på at hele bogen kan bygges således
 - Jeg er ikke glad for "make start" - kan den ikke undgås? Tilgang
   til delte filer i det hele taget?
 - Test af om det catalog der hører til DOCTYPE findes hos brugeren
 - html afhænger af pakhtml - er det smart?

----------

Ad b) dist targets

Dels et generelt dist target, der bygger en fornuftigt distribution af
hele bogen i kilde format (med en fornuftig versionsstren).

Dels, i forlængelse af a) - det ville dejligt, hvis folk der var
interesserede i at bidrage til f.eks. applikationsbogen, ikke behøvede
at checke hele bogen ud, men kunne nøjes med applikationsbogen som
"standalone".

Hvad virker: Intet

Hvad mangler: Alt

---------

Ad c) Korrekt genbygning af en bog, ved ændring af en "dependant" fil

Donald siger at det ikke virker. Gad vide hvorfor? Det burde være nemt
at ændre....

---------

d) install (& uninstall) targets

Det ville give god mening hvis man kunne install & uninstall targets...

Hvad siger I?

Mads

Games like Tribe, Unreal, Quake, even The Legend of Zelda, and yes, Doom,
can be astoundingly creative, challenging and imaginative. They are often
demanding, played in communal and interactive ways. Some people may be
uncomfortable with some of their imagery.
                                     - Jon Katz, Slashdot, on youth culture