Fladskærm - og hva' så?

Hej SSLUG-bog

Mange mennesker køber fladskærm nu og skal have den til at virke med en
eksisterende Linux installation - og det er svært at hjælpe dem "remote"
ved at prøve at forklare hvad de skal gøre, især når jeg ikke aner
hvilken skærm de skal vælge hvis det er f.eks. en ældre red hat der ikke
lige har alle de nye fladskærme med.

Jeg tilbyder ikke at skrive afsnittet, da jeg ikke føler mig kompetent
til det. Men måske kunne man godt lave et afsnit om det? Er der nogen
fornuftige hsync og vsync værdier der som regel virker med sådan en
fætter? Har alle distroer en "generic LCD display" mulighed hvis man
bladrer lidt rundt? Hvad sker der med ens fladskærm hvis man vælger
forkert, kan man ødelægge den? Hvordan kan man vide om man skal vælge
"generic LCD display 1024x768" eller "generic LCD display 1280x1024".
Osv osv.

Kan man bilde folk ind at sync værdierne står i manualen? Den manual der
er med ligger som regel på cd, de gider ikke trykke det mere, der er
bare en lille seddel om hvordan man tilslutter den. Kan man regne med at
man kan grave specifikationerne ud, eller var det kun i gamle dage den
slags stod der?

Hvis nogen gider skrive om det her vil jeg godt bidrage med min ringe
erfaring og med korrektur osv., da jeg i så fald kan henvise en masse
mennesker til afsnittet bagefter ;) Men som sagt har jeg flere spørgsmål
end svar, og ikke noget udstyr at teste med, så jeg kan ikke rigtig gå i
gang med at skrive det selv.

--
Hanne Munkholm <sslug@sslug>

BOFH excuse of the day: endothermal recalibration