VNC portnummer

   Hej, jeg har lige prøvet VNC og det fungerer smukt, jeg kan
godt lide vejledningen i linuxbog.dk ... Se nedenfor.

   Portnummeret ser ud til at skulle være 5801 i st.f. 5901,
men jeg vil gerne lige have feedback inden jeg retter i sourcen.

excerpt:
vncserver :1 -geometry 800x600 -depth 8

hvilket betyder: Lav en ny X-desktop med størrelsen 800x600 pixels
og 8 bits pr. pixel (=256 farver) og lyt på TCP/IP 5801. 5801? Ja,
for VNC lægger automatisk 5800 til det nummer man angiver, og
bruger det som port-nummer.

  [ ... ]

11.5.5. Klienten

Der findes klienter til både Windows og Linux. Da disse er oversat
specifikt til det relevante system er de mindre processorkr?vende.
Men den smarteste klient er dog den til Java.

Har du en browser, der kan snakke Java, så gå ind på:
http://x.x.x.x:5901. Her angiver du brugernavn og adgangskode
hvorefter du i din browser kan fjernstyre maskinen.

##===> 5801.

   /Donald

P.S. I love it:

Har du børn med egen maskine i familien (det har man hørt om), kan
du installere vncserver på deres maskiner, og kigge dem over
skulderen, helt uden at de behøver at opdage det. På den måde
slipper du for at komme alt for tæt på dem, og du ved alt hvad de
gør uden at tale med dem først. Det hele bliver som i de gode
gamle dage, hvor jeg er sikker på, at alle mødre havde et lignende
system, der gjorde, at de næsten altid vidste, hvad deres børn
havde gang i.

--
donald_j_axel(at)get2net.dk -- http://d-axel.dk/