Re: [BOG] VNC portnummer

On Fri, 12 Dec 2003 01:11:26 +0000
Torkil Zachariassen <sslug@sslug> wrote:

> Det er vist rigtigt som det står.
>
> vncserver starter tre lyttende processer
>
> vncklienter benytter port 5801  (5800 + display nummer ).
> Her benyttes vnc som protokol.
>
> java-vncklienter benytter port 5901 (5900 + display nummer ).
> Her benyttes http som protokol.
>
> Dessuden startes en X server på 6001 (6000 + display nummer ).
> Det er vist denne der omdirrigeres til portene 5801 og 5901.

Tak for reaktion. Jeg checkede med nmap (læg mærke til at serveren
i øvrigt ikke kører sin egen X på 6000, det er med vilje og jeg har
husket at lukke alt med netfilter;-)).

5801/tcp   open        vnc
5901/tcp   open        vnc-1
6001/tcp   open        X11:1
7100/tcp   open        font-service

Men når jeg bruger en browser på http://hostname.domainname:5901/
så sker der ikke noget, hvorimod browseren (netscape, konq, moz)
får forbindelse på http://host.dom:5801/

Så HVAD er funktionen af 5901? Man får forbindelse, og den skriver
på browser-vinduet: RFB 003.003

--
donald_j_axel(at)get2net.dk -- http://d-axel.dk/