Re: [BOG] VNC portnummer

donald_j_axel wrote:
abstract: Hvad bruger man port 6001 til?

Som display for X klienter.

On Fri, 12 Dec 2003 01:11:26 +0000
Torkil Zachariassen <sslug@sslug> wrote:

vncserver starter tre lyttende processer

vncklienter benytter port 5801 (5800 + display nummer ). Her benyttes vnc som protokol.

java-vncklienter benytter port 5901 (5900 + display nummer ).
Her benyttes http som protokol.

Jeg skrev forkert. Byt om på "58" og "59".

Ok jeg kan nu se, hvad der menes. Men når du/man bruger en browser
så selv om det er en javadims indeni, så skal man henvende sig i
port 5801, og det er der vores bog mis-viser. Men når jeg starter
vncclient, så skal jeg skrive host.dom:5901

ja - java appletten ( programmet ) hentes over http (på 5801) og afvikles af javadimsen.

Der er ikke fordi det er en javaclient, man vncclient

... This is an Xt-based client applica

vncviewer benytter Xt (libXt) som X klient. Her leveres det af /usr/X11R6/lib/libXt.so. Det har intet med java at gøre.

men måske er det lidt forskellige protokoller, applet og java?

java er ikke mit område, men så vidt jeg ved så er java vist nok et programmeringssprok, men ikke en kommunikations protokol.
En applet er vist nok et program skrevet i java, mere eller mindre oversat til maskinkode. Dette program hentes over http (web), og afvikles af browserens java maskine (programfortolker/halvkompiler/runtimelib/eller hvad marketing folkene nu engang har valgt at kalde det i dag ...). Hvorledes dette program kommunikerer med din Xvnc server kan jeg ikke sige noget om da min mozilla brokker sig og siger "This page contains information of a type (application/x-java-vm) that can only be viewed with the appropriate Plug-in.". Jeg gætter dog på at den benytter RFB (på port 5901).