tex filer i emacs og stavekontrol

God dag derude :-)

Jeg ved ikke, om jeg er kommet ind på den rigtige liste, så spark mig ud
hvis mine spørgsmål ikke høre hjemme her.

Jeg er meget grøn som linuxbruger, men da jeg har hørt meget godt om LaTeX
og emacs, har jeg tænkt mig, at give mig i kast med disse ting.

Men jeg har to problemer vedrørende emacs, som jeg håber, jeg kan få en hånd
til.

Det første er ganske væsentligt, hvordan overbeviser jeg emacs om, at den
skal gemme mine LaTeX filer i .tex format, så jeg kan oversætte indholdet
til .dvi filer?

det andet er et lidt mere luksuspræget problem, da jeg staver ad h..... til
ville en dansk stavekontrol ikke være afvejen, eksistere der en sådan til
emacs??

Jeg ville være dybt taknemmelig for enhver form for hjælp!

      Dexter

Få din egen webmail på http://solmail.sol.dk - gratis og med dig overalt!
Træt af virus? Få gratis beskyttelse her: http://antivirus.sol.dk