Re: [EMACS] auctex inst. i .emacs?

sslug@sslug writes:

> Skal jeg ikke copiere dansk ispell katalog ind i loadpath?

Nej. Hos mig ligger aspell (som er kompatibel med ispell) i /usr/bin/,
og de danske ordbogsfiler ligger i /usr/share/aspell/. Sådan skal det
bare blive ved med at være, så skal Emacs nok finde din stavekontrol.

Prøv at skrive noget dansk tekst i en buffer og så lave 'M-x
ispell-change-dictionary RET dansk RET' efterfulgt af 'M-x
ispell-buffer RET'. Så skulle du gerne køre stavekontrol på den
pågældende buffer. Prøv evt. med vilje at lave en stavefejl eller to,
så du kan se at den fanger noget.

> D.v.s. at .emacs indeholder standartopsætningen

Ja, den del af den som er personlig for dig, og som du ikke deler med
andre brugere.

> og det er de filer der er i load-path fra begyndelsen?

Nej. Filer i load-path er de filer der er med til at udgøre Emacs,
foruden de udvidelser du selv måtte lægge der.

> Når jeg tilføjer flere ting (filer / kataloger) i load-path skal jeg
> "aktivere" dem ved at fortælle emacs at de eksistere, og det gør jeg
> via .emacs - er det nogenlunde rigtigt forstået?

Det kommer an på hvordan de er lavet. Læs altid
installationvejledningen, der står den slags som regel.

> Dexter

Et godt tip - hvis du vil tages seriøst, så skriv under dit rigtige
navn.

--
Jacob - www.bunk.cc
To laugh at men of sense is the privilege of fools.