Re: [EMACS] auctex inst. i .emacs?

Dennis Haney <sslug@sslug> writes:

> gekko2> Auctex virker fint - tror jeg nok, auctex er et hjælpeprogem
> gekko2> til at skrive latex med i emacs? Indeholder det også en
> gekko2> oversætter? (fra .tex til .dvi?)
>
> Nej, det gør teTeX, men den gyldne tast er C-c C-c [Enter]

Hvis man bruger AUCTeX, bruger man latex-mode er det så vidt jeg
husker C-c C-f. AUCTeX kan selvfølgelig klart anbefales :-)

> Jeg kan så anbefale
>
> (setq ispell-program-name "aspell")

På mit system kommer ispell fra aspell-pakken, så der er nok ikke
nogen nævneværdig forskel.

> gekko2> ;; flyspell-mode (autoload 'flyspell-mode "flyspell"
> gekko2> "on-the-fly spelling cheker." t) (autoload
> gekko2> 'flyspell-delay-command "flyspell" "Delay on command." t)
> gekko2> (autoload 'tex-mode-flyspell-verify "flyspell" ""t)
> gekko2> ;; the default flyspell behaivour (put 'LaTex-mode
> gekko2> 'flyspell-mode-predicate 'tex-mode-flyspell-verify)
>
> Ingen af disse burde ikke være nødvendige hvis du har installeret det ordenligt.

Jeg vil tro at de kommer fra
<http://www-sop.inria.fr/mimosa/personnel/Manuel.Serrano/flyspell/flyspell.html>.
Der kan man let foranlediges til at putte en masse spændende ting der
har med flyspell at gøre i sin ~/.emacs.

> (add-hook 'TeX-mode-hook 'flyspell-mode)

Jeg bruger LaTeX-mode-hook - men det er nok bare mig :-)

> (add-hook 'TeX-mode-hook (function (lambda () (setq ispell-parser 'tex))))

Som standard gætter den selv på hvad der er rigtigt. Den er rimelig
succesfuld i at gætte at der er LaTeX-kode den har gang i. Se
evt. 'C-h v ispell-parser RET'.

> og preview mode (skal installeres for sig) til dem der gerne vil have
> et wysiwyg-agtigt emacs.

Den kræver dog at man bruger Emacs 21 under *nix. Værd at bemærke før
man går i gang med at installere den under Emacs 20 eller Emacs under
Windows. Den bor i øvrigt på <http://preview-latex.sf.net/>. Jeg synes
selv den kan være rar til at få overblik over store klumper af
matematik.

--
Jacob - www.bunk.cc
Weekend, where are you?