Opsætning til C programmering

Hej
Jeg vil gerne igang med at lære at programmer i C, dertil havde jeg
tænkt mig at bruge emacs. Mit problem er at jeg ikke kan få compailer
knappen til at virke, så når jeg har lavet noget bliver jeg nød til at
gemme det, og gå ud i consollen om compaile det manuelt, dette er en
smule trals.
Jeg bruger gcc til at compaile med, når jeg compailer skriver jeg
følgende:
gcc [filnavn] -o [filnavn]
og for at se resultatet:
./[filnavn]
Kan jeg ikke configurere emacs så den kan gøre dette for mig?