At bruge forskellige fonts I Emacs og Gnus

Nybegynder her, som ikke har den store - læs næsten ingen - erfaring med
Lisp. Jeg kunne godt bruge noget hjælp, da jeg ikke lige kan gennemskue faces.

Via .Xdefaults har jeg sat Emacs til at bruge en proportional font,
da jeg hovedsageligt forventer at bruge den til Auctex og mindre
rettelser i config-filer, samt Gnus til news/email.
Nu ville jeg gerne ændre dette for min brug af Gnus.
Ideelt set ville jeg gerne have en Gnus:
- Fixed font, size x i groups-buffer
- Fixed font, size y i summary-buffer
- Fixed font, size x i article header
- Fixed font, size (etellerandet) i article signature.

Er der nogen, der evt med et starteksempel kan fortælle mig hvordan
jeg kan få det ind i min .gnus eller et andet overskueligt sted?

--
Regards, Peter
Topposters and other annoying elements will be killfiled in silence.