Emacs kan ikke vise utf8 korrekt

Hej

Normalt har jeg ikke så meget brug for at kunne se utf8-filer, men
efterhånden støder jeg forholdsvis ofte (især her i
ssluggrupperne) på indlæg skrevet i utf8. Og så er det altså
et problem at min emacs er utf8 intolerant.

Og C-h C RET viser bla.:

Priority order for recognizing coding systems when reading files:
  1. utf-8
  2. iso-latin-1 (alias: iso-8859-1 latin-1)

Men hvis jeg åbner:
http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/ucs/examples/UTF-8-demo.txt

Får jeg alligevel en massse oktalt halløj.

Opera kan vise filen korrekt, så det burde ikke være et fontproblem.

Jeg har installeret mule-ucs, og har forsøgt med:

(require 'un-define)
(require 'unicode)

i ./emacs, uden effekt.

Emacs er 21.3 på en debian untable.

Hvad kan jeg mangle af besværgelser for at få utf8 til at virke?

Mvh.

  Dennis Jørgensen