Re: [EMACS] Emacs kan ikke vise utf8 korrekt

sslug@sslug (Dennis Jørgensen) writes:

> Hej
>
> Normalt har jeg ikke så meget brug for at kunne se utf8-filer, men
> efterhånden støder jeg forholdsvis ofte (især her i
> ssluggrupperne) på indlæg skrevet i utf8. Og så er det altså
> et problem at min emacs er utf8 intolerant.

Som det så ofte er, så får det en til at kigge lidt anderledes på det,
og så finde en løsning, når man har skrevet et spørgsmål.

Dog i dette tilfælde ikke en hel løsning.

Nu virker indlæg skrevet på dansk i utf-8 i gnus.

Det var tilsyneladende en (standard-display-european t) i ~/.emacs der
gav mest ballade.

Med den væk, og (require 'ucs-tables) i ~/.emacs kom gnus til at virke
godt nok.

> Men hvis jeg åbner:
> http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/ucs/examples/UTF-8-demo.txt
>
> Får jeg alligevel en massse oktalt halløj.

Det gør jeg ikke længere, meget af filen bliver vist korrekt nu. Men der
er nogle manglende tegn, som Opera godt kan vise, men det ser ud til
primært at være runer, braille, fonetiske tegn, og georgisk. Jeg overlever
nok uden, men hvis nogen lige har et trick til det også kunne det da
være meget lækkert.

Mvh.

  Dennis Jørgensen