make fra emacs

Mine make filer indeholder $(CXX) og for at kompilere, har jeg normalt haft en bash erklæring: declare -x CXX=g++-2.95
- og derefter har jeg kørt make fra kommandolinien.

Ni vil jeg gerne køre make fra emacs:

M-x compile
make

men hvordan får jeg defineret CXX, så emacs opdager det?
( lige nu forsøger min emacs at anvende make med g++-3.3 )

mvh Kristian
GNU Emacs 21.4.1  ( debian sarge )