Re: [enterprise] Sun Unified Storage

Hej Hanne,

Du må undskylde jeg ikke har fået svaret dig før men jeg skulle lige have prøvet lidt mere af, så jeg kunne give dig et bedre svar.

On 10/06/2009, at 13.14, Hanne Munkholm wrote:

On Tue, 9 Jun 2009, Kristian Duus Østergaard wrote:

<snip>

ZFS på Solaris har jeg tilgengæld en del erfaring med, så hvad er det du fisker efter ?

Jamen jeg vil gerne vide alt muligt der giver mig en idé om, om det er
en god eller en dårlig idé at gå den vej med vores storage løsning.

Virker alle de dér fancy features med at tilgå det via NFS, CIFS, FTP
osv? Virker de op imod en std. Linux? Hvordan er performance?

Jeg kan ikke udtale mig om performance af boxen da jeg kun har den demo jeg sendte dig linket på i den første mail, men svartiden ser imponerende ud på trods af at den kører på en virtuel maskine. Og NFS'en virker fint mod både OSX og Linux. CIFS vil vist gerne have en directory server - og det har jeg ikke etableret i mit testmiljø.

"Hvordan ser den ud bagpå" - hvilket hardware interface bruger I hvis du (eller andre) har et eksemplar, og hvorfor har I valgt dette? (ethernet,
FC)

Kan det passe at man skal have samme disk størrelse (og type) i samtlige
enclosures, eller er det mig der læser white paper teksten forkert?

Er den generelle produktoplevelse en kvalitetsoplevelse eller en
skod-oplevelse? Virker det færdigt og gennemført og kan det, det skal
kunne, eller virker det somom det er released lidt for tidligt?

Jeg bliver skeptisk når jeg kun hører positive ting... så jeg ville bare
høre om folk råbte "run, run!" eller "køb, køb!", og om der er nogen
særlige ulemper man skal være opmærksom på. (Udover muligvis prisen ;)
Men der er muligvis ikke nogen her der kan svare på det.

Måske er det lettere for dig med XFS ekspertise at svare på dette:
Hvilket dokument skal jeg læse for at vide alt hvad der er værd at vide
om ZFS? Men jeg skal nok pænt google selv.

ZFS som filsystem er ligeglad med hvilke diske der ligger til grund for raid'et og udnytter de forskellige diske's faciliteter, men da du køber boxen hos Sun kommer du formegentlig til at få fx. 14 ens diske i boxen. Som før nævnt har jeg ikke erfaring med den/de box(e) - men de andre Sun boxe har haft udemærkede hotplug løsninger.

Herunder er et par links jeg selv havde glæde af. Derudover har Sun en del dokumentation om ZFS og hvordan det kan udnyttes i Solaris.

http://www.solarisinternals.com/wiki/index.php/ZFS_Best_Practices_Guide
http://www.solarisinternals.com/wiki/index.php/ ZFS_Evil_Tuning_Guide#Limiting_the_ARC_Cache
http://blogs.sun.com/dp/entry/zfs_and_zones_z_s

Sidst men ikke mindst kan jeg da anbefale at du prøver OpenSolaris af på en PC.

Hvis ikke du har en 7000, så kan du prøve interfacet ved at downloade denne simulator:
http://www.sun-openstorage.com/uk/innovative.php?cid=e8657

Tak det må jeg kigge på ;)

Med venlig hilsen / Best regards
Mvh