Re: [FORENING] Re: [MOEDE] Valg-resultat fra igår

In article <sslug@sslug> you wrote:

> Spørgsmålet er vel ikke hvad fordelingstallet betyder, men hvorfor det
> bliver valgt som det gør. Det der kan være interessant er hvad ville
> der have været sket hvis fordelingstallet var hhv 3, 5 eller 6 istedet
> for 4. Man kan selvfølgelig tælle sig frem til de konkrete ændringer,
> men hvorfor er netop 4 det mest retfærdige?

Simpelt.
Fordelingtallet udregnes udfra pladser og antal stemmer, og angiver
hvor mange stemmer der skal til for at blive valgt.

Er der 32 stemmer, og 8 pladser, så bliver tallet 4.
Dvs. får man 4 stemmer er man valgt.

Dvs. hvis alle stemmer ligeligt på de 8 pladser så vil
alle bliver valgt med 1. stemmer.

Lidt i stil med det antal stemmer der skal til ved folketingsvalg for
at sikre en plads . Her udregnes det dog på baggrund af befolkningstal
i kredsen mv.

Nu kan det jo være at alle ikke opnår fordelignstallet på 1. stemmer, og så
kunne man lave en ny afstemning om de resterende pladser osv.
(men så ville dem der har stemt på de valgte kanditater igen kunne stemme)

I stedet er det så antallet af 2.stemmer blandt de resterende kandidater
der tæller, osv.
Se farvererne på http://www.sslug.dk/moede/medlems/2001-11-18/valgresultat.shtml

> (Med et fordelingstal på 3 ville Hanne have fået den sidste
> bestyrelsesplads og ved et fordelignstal på 6 havde mig og Jacob bytte
> plads.)

Jo, men med "3" vil vi skulle vælge 9 medlemmer, og med "6" kun 5-6 medlemmer.