Re: [MOEDE] Valg-resultat fra i går

tirsdag den 20. november 2001 07:20 skrev Hanne Munkholm:
> Spørgsmålet er så om det giver mening men fordelingstallet med
> så få stemmende. Jeg indrømmer blankt at jeg ikke fatter det
> system med fordelingstallet - eller rettere, at jeg ikke
> fatter hvorfor det er så retfærdigt.

Jo færre der stemmer des vigtigere er et (højt) fordelingstal.

Det er for at mindske sandsynligheden for at to får samme antal stemmer,
hvorfor 4., 5. eller 6. stemme kan være afgørende, men ikke i de fleste
tilfælde.

Det er lidt som når de i Tour de France har tusindedele [1] af sekunder
med i tidstagningen på enkeltstarter selv om sandsynligheden for, at
disse vil blive afgørende for det samlede løb er forsvindende lille.

Meget groft kan ved Tour de France-analogien sige at:
- 1. stemme er timerne
- 2. stemme er minutter
- 3. stemme er sekunder
- 4. stemme er tiendedele sekunder
- 5. stemme er hundrededele sekunder
- 6. stemme er tusindedele sekunder

Men du har ret i, at det bør tydeliggøres inden afstemningen at
prioriteringen af meget vigtig.

[1] Det kan godt være, der blot er tale om hundrededele, men jeg mener at
præcisionen er blevet sat op for nylig.
--
                         _/
                      __/ | +              Jeg vil leve i en verden, hvor