Re: Valg-resultat fra i går

[ svar venligst kun på sslug.forening ]

Hanne Munkholm skrev:

> Spørgsmålet er så om det giver mening men
> fordelingstallet med så få stemmende. Jeg indrømmer
> blankt at jeg ikke fatter det system med
> fordelingstallet - eller rettere, at jeg ikke fatter
> hvorfor det er så retfærdigt.

Fordelingstallet er et spørgsmål om mindretalsbeskyttelse.
Hvis et mindretal på lige over 1/6 af dem der stemte ved
bestyrelsesvalget i søndags var enige om at en kandidat
_skulle_ med i bestyrelsen, så ville deres 4
1.-prioritetsstemmer være nok til at få kandidaten ind.

Det der driller mig er at antallet af prioriteter svarer til
antallet af bestyrelsesposter. Det betyder at jeg per
refleks stemmer udfra en tankegang om at den der får flest
1.- til n.-prioritetsstemmer får den n. plads i bestyrelsen.

Valgudvalget burde nok vælge n forskellig fra antallet af
pladser i bestyrelsen (5?) for at undgå denne misforståelse.

> Folk afgiver (i dette tilfælde) 6 stemmer, men de 3
> sidste bruges ikke.
>
> Er folk klar over dette når de stemmer?

Det er folk nok ikke helt.

Problemet er at denne afstemningsmetode i virkeligheden ikke
afviger så meget fra simple valg - hvor man bare sætter
kryds ved en enkelt kandidat - som den ser ud til.

> Men hvis dem der har forstand på demokrati siger at det
> er udemokratisk, nå ja, så er det bare mig der ikke har
> fattet det med demokrati.

Demokrati er noget underligt noget. Den franske avis "Le
Monde" bragte for et par år siden en underholdende (i det
mindste for fysikere) artikel om hvorfor Frankrigs ledelse
er langt mere konservativ end befolkningen. Det beror i høj
grad på deres valgsystem.

Hvis vi vil ændre SSLUG's valgsystem endnu en gang, så bør
vi overveje meget nøje både hvad vi vil opnå med det, og om
folk vil forstå systemet.

Jacob
--
Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk/
Næste møde: Værktøjer til dynamiske websteder.