Re: [MOEDE] Valg-resultat fra i går

Svar venligst på FORENINGS-listen, da den netop er oprette til sådanne
diskussioner.

tirsdag den 20. november 2001 13:36 skrev Henrik Pedersen:

> 8 poster der skal besættes !
> 11 kandidater !
> Sætter en post til afstemningen ad gangen med X antal kandidater. Dvs.
> Hvis "Jens Bernhard" blev valgt ved første afstemning er han ikke
> kandidat til afstemning nummer to.
> På den måde får alle mulighed for at tage stilling til alle kandidater.
> Det skal dog indrømmes at det er en mere langsommelig proces og den
> åbner muligheden for bevidst at undgå én bestemt kandidat.
> Men det er jo endnu en bagside af demokratiets tunge medalje !
> Tja men ikke desto mindre væsentligt mere demokratisk i en så lille
> [...]

Nej - den er mindre demokratisk - medmindre man mener at flertalsdiktatur
er mere demokratisk.

Jeg simplificér det lige lidt, da det er for problematisk at holde styr
på talene med det antal poster og kandidater.

2 poster
3 kandidater (A, B og C)
100 stemmeberettiget

51 af de stemmeberettigede vil helst have A og dernæst B ind (gruppe X)
49 af de stemmeberettigede vil helst have C ind (gruppe Y)

Første runde: A vinder med 51 stemmer.
Anden runde: B vinder med 51 stemmer.

Ved to stemmer til hver stemmeberettiget:

Minimum 51 stemmer på A
Minimum 51 stemmer på B
Maksimalt 49 stemmer på C.

Med fordelingstal:

51 førstestemmer på A
49 førstestemmer på C
Maksimalt 100 andenstemmer på B.

Her vil de to med de fleste førstestemmer komme ind. Altså A og C.

Hvilken synes du er mest demokratisk?

De herligste hilsner
--
                         _/
                      __/ | +              Jeg vil leve i en verden, hvor