Re: [MOEDE] Valg-resultat fra i går

On Tue, 20 Nov 2001, Claus Sørensen wrote:

> Svar venligst på FORENINGS-listen, da den netop er oprette til sådanne
> diskussioner.

Right. Diskussionen flytter over på foreningslisten.

<snip>

> Jeg simplificér det lige lidt, da det er for problematisk at holde styr
> på talene med det antal poster og kandidater.

<snip>

> Hvilken synes du er mest demokratisk?

Well. Jeg vil trække mig ud af diskussionen da I andre
sikkert har mere forstand på demokrati. Det er sikkert
bare min retfærdighedssans der er for dum til at forstå
det, og hvis alle mulige andre, der selv synes de
fatter hvad der foregår, kan blive enige om, hvad der
er optimalt, er jeg tilfreds med resultatet.  Jeg er
glad for at have fået en diskussion i gang blandt alle
dem der forstår det... og få sparket gang i
foreningslisten, hvis det skulle være nødvendigt.

;-)

Men forklar mig dog lige een ting: Hvad er der galt med
at alle de stemmer, man afgiver, tæller for et eller
andet?

F.eks. 6 stemmer hvor 1. stemmen tæller 6 gange så¨
meget som 6. stemmen.

Lad os sige at et flertal på 16 ud af 31
stemmeberettigede vil have en bestemt bestyrelse ind.
Så det stemmer allesammen på a b c d e og f som 1-6
stemmer.

a får 16 førstestemmer, det ganger vi med 6, det giver
96 points.
b får 16 2. stemmer -> 80 points.
c 64 points
d 48 points
e 32 points
f får 6 6. stemmer -> 16 points.

Mindretallet på 15 stemmeberetigede vil gerne have
kandidat z ind. Så de stemmer alle sammen på z som
førstestemmer -> 90 points.
Han er inde som nummer to. Mindretal glade? Jaaaa.

Men hvis 4 mennesker stemmer på kandidat j som nummer
et -> 4*6 points -> 24 points.

Og alle 31 stemmer på kandidat k som nummer 6 -> 31
points.

Så kommer k højere end j, og det tiltaler min
retfærdighedssans.

Forklar mig hvem det er der bliver klemt i dette
system, og hvis det er de 4, så fortæl mig hvorfor det
er mere demokratisk at 4 ud af 31 kan få sin kandidat
ind end at en alle kan acceptere kommer ind. Hvor lill
et mindretal skal bestemme hvor meget?

Disclaimer: Jeg fortår mig ikke en bønne på valg og jeg
er egentlig også ligeglad... jeg har ikke analyseret
noget forfra og bagfra, det er bare fordi jeg ikke kan
forstå, hvad det er der er så retfærdigt ved den
nuværende metode.

Husk: Svar til foreningslisten !!!

/hanne der ikke forstår sig på valg