Re: [FORENING] Re: [MOEDE] Valg-resultat fra i går

Hanne Munkholm <sslug@sslug> writes:

> at alle de stemmer, man afgiver, tæller for et eller
> andet?

I udgangspunktet ikke noget. Problemet er at lave et system der
realiserer dette. Det er faktisk forholdsvis uafhængigt af de fleste
andre ting.

> F.eks. 6 stemmer hvor 1. stemmen tæller 6 gange så¨
> meget som 6. stemmen.

Med sådan et system ser det måske ud som om alle stemmer betyder noget,
og man kan også sagtens konstruere tilfælde hvor de gør, men man kan
altså også konstruere eksempler hvor de ikke gør.

> Lad os sige at et flertal på 16 ud af 31
> stemmeberettigede vil have en bestemt bestyrelse ind.
> Så det stemmer allesammen på a b c d e og f som 1-6
> stemmer.

Hvis flertallet var gode nok til at koordinere deres stemmeafgivelse (en
ting man altid skal regne med at enhver gruppe kan) ville de nok regne
ud at hvis der skulle vælges 8 ville 73 stemmer være nok og fordele
deres stemmer lidt bedre, men det betyder ikke så meget.

> a får 16 førstestemmer, det ganger vi med 6, det giver
> 96 points.
> b får 16 2. stemmer -> 80 points.
> c 64 points
> d 48 points
> e 32 points
> f får 6 6. stemmer -> 16 points.
>
> Mindretallet på 15 stemmeberetigede vil gerne have
> kandidat z ind. Så de stemmer alle sammen på z som
> førstestemmer -> 90 points.
> Han er inde som nummer to. Mindretal glade? Jaaaa.

Ja, det store mindretal er glade, men mindretalsbeskyttelse er mere
komplekst end som så, for hvad med den gruppering der kun udgør 1/10,
det er også et mindretal, er de glade? Kan vi overhovedet gøre dem glade?

> Men hvis 4 mennesker stemmer på kandidat j som nummer
> et -> 4*6 points -> 24 points.
>
> Og alle 31 stemmer på kandidat k som nummer 6 -> 31
> points.
>
> Så kommer k højere end j, og det tiltaler min
> retfærdighedssans.

Men ikke min. Som jeg også skrev i et tidligere indlæg er 4 ud af 31
netop så stort et mindretal at de ville have noget at skulle have sagt
hvis hver mand havde en stemme, hvilket jeg mener bør være
udgangspunktet for enhver sammenligning.

> Forklar mig hvem det er der bliver klemt i dette
> system, og hvis det er de 4, så fortæl mig hvorfor det
> er mere demokratisk at 4 ud af 31 kan få sin kandidat
> ind end at en alle kan acceptere kommer ind.

Det har jeg forklaret hvorfor jeg mener, ovenfor.

> Hvor lill et mindretal skal bestemme hvor meget?

Det er jo det store spørgsmål.

.Henrik

--
Hvad har din bedstemor mon lettest ved at forstå? At din computer er
dørvogter på din forbindelse til internettet?  Eller at den er firewall