Re: [MOEDE] Valg-resultat fra i går

"Henrik Pedersen" <sslug@sslug> writes:

> Jeg sagde udtrykkeligt at den var af mange !
> Flertaldiktatur = Demokrati !

Demokrati behøver netop ikke være et flertalsdiktatur, det kræver blot
at valgsystemerne er indrettet efter det. Vi har heller ikke
flertalsdiktatur i Danmark men demokrati. Hvis vi havde flertalsdiktatur
ville vi i aften skulle konstatere at et flertal af vælgerne havde stemt
på et parti der har sagt de vil have Anders Fogh som statsminister. Så
kunne han danne en regering som passende også kunne fungere ved
flertalsdiktatur, det ville betyde at venstre helt enerådende bestemmer
alt i dansk politik de næste fire år. Selvom jeg sympatisere med de
fleste af venstre holdninger synes jeg det ville være ganske
forfærdeligt.

> Trist konsekvens af demokrati !

Gider du forklare den kommentar.

> De er begge ikke ideele !

Du blev spurgt hvilken du synes var mest demokratisk, ikke om de var ideele.

> I dit eksempel med kun tre kandidater og to pladser har du ret.
> Det øjeblik du sætter det op i en lidt større målestok bliver det princip du
> hylder udvandet af sig selv.

Vrøvl. Det er tværtimod dit princip der bliver frygteligt i stor skala
(se bare mit eksempel ovenfor).

> De færreste er i stand til at overskue konsekvensen af at sætte Jens
> Bernhard som nr. 7 i stedet for nummer 5.

Kan du til folketingsvalget overskue konsekvensen af at stemme på Hans
Hansen i stedet for Jens Jensen når de nu stiller op for samme parti?

Så vidt jeg har forstået er det slet ikke sikkert at det har nogen
betydning, til SSLUG's valgmøde sagde Per Clausen (fra enhedslisten) i
hvert fald at bare de fik 6 mandater kom han ind. Hvis det er korrekt
kan personstemmer på enhedslisten ikke have ret stor betydning, ved du
hvordan det ser ud for alle de andre partier?

Derudover vil jeg hævde at man aldrig kan overskue alle konsekvenser af
sin stemme uden at kende alle de andre stemmer.

Man skal heller ikke kunne overskue konsekvenserne, man skal stemme
efter sine holdninger. Det man skal overveje er kun hvem man helst vil
have valgt, og så prioritere svarende til det. Man skal måske vide at de
lavt prioriterede stemmer måske ikke kommer til at betyde noget.

.Henrik

--
"Unix, Perl og Ole har man for at slippe for at gøre
 arbejdet selv."