Re: [FORENING] Re: [MOEDE] Valg-resultat fra igår

Henrik Christian Grove wrote:

> [...]

<snip en hel masse fornufttigt>

> Begge dele er ganske korrekte, og en fordelingstal på 10 havde givet
> endnu større forskydninger, rækkenfølgen var nemlig blevet Peter Toft, Hanne,
> Erik, Gitte, Anne, Patrik, Jacob og Peter Makholm.
>
> Et fordelingstal på 1 eller 2 ville også have betydet at dig og Jacob
> byttede plads (samtidig med at Flemming Og Nick ville bytte plads - det
> er for resten den eneste rokade af de tre sidste der er mulig).

Fordelings tal under fire vil også muligøre valg af for mange
kandidater.

Der kan ganske rigtigt ikke være mere end n overlappende grupper
men der kan godt være præcis hvilket du forhindre ved den ekstra
additiv. Den rigtigte minimalformel må Stemmer/opstillede
oprundet til
nærmest heltal. Og det vil sige at den ændring i kaldte en
trykfejl ikke
er helt rigtig

Hvis du har en situation med 36 stemm og 8 pladser så for du et
fodelingstal
på 4 og hvis alle førstetemmerne er ligeligt fordelt så vil du få
9 kandidater der
alle kommer op på fordeligs tallet med deres førstestemmer. Du
kan ikke have e valgsytem der ikke kan håndtere alle situationer.

Desuden mener også at der også forkert at regen subleantpladserne
med i fordeligstallet. Der er ikke mening i at give et mindretal
en subleatplads
Det er ikke fomålet med subleanter. Hvis et mindretal ikke udgår
min 1/6
af stemmerne så er de ikke beretiget til noget som helst.

Derfor mener jeg at der korekte fordeligtal med maksimal
mindretalsbeskyttelse
er Oprundet(31/6) = 6

Jeg er stort set enig med dig i dine øvriger betragninger, som
det også fremgår
af min egen mail. Men jeg finder det betænkelig at sætte
mindretalsbeskytelses
i højsædet, når antallet af fremmødte til årmødet er så ringe som
det er.
At tale om at 4 eller 6 personer som et mindretal er berretiget
til en betyrrelsesplads giver ikke mening når det ses i forhold
til foreningens størrelse, heller ikke selv om vi antager at det
reelle medlemstal kun er f.eks 500 medlemmer, alle dem der bliver
hjemme, må jo antages at være af den opfattelse at ledelsen af
foreningen går fint uden at de blander sig.

--
-
Poul-Erik Andreasen