Re: [FORENING] Re: [MOEDE] Valg-resultat fraigår

Henrik Christian Grove wrote:

> Nej, så er det kun dem med flest 1.-stemmer (sekundært flest 2.-stemmer
> osv.) der er valgt. Det ville give anledning til at for mange kunne opnå
> fordelingstallet på førstestemmerne.

> Jo den er, for bagefter står der "oprundet til nærmeste strengt større
> heltal". Det betyder at hvis resultatet er heltalligt, så skal der
> lægges en til, ellers skal der blot rundes op.

Hvor har du det fra, i min bog om foreningsjura af cand. jur er
fordelingstallet
at til stemmer/pladser oprundet til nærmeste heltal.

Jeg kan ikke lige gennemskue om det forhold med streng større, i
sidste indstands
vi give det samme, men jeg mener det er meget letter at forklare
det andet. En plads kræver min 1/n del af vælgernes stemmer. Det
er også et krav at en demokratisk  afstemningsmetode at den skal
være letgennemskuelig.

> [...]
> jo ikke 4>4).

> Det er jeg slet ikke uenig i, men der er præcendens (fra før
> valgreglerne blev vedtaget) for at gøre det, og valgreglerne er ikke
> præcise.

> I min verden er mindretalsbeskyttelsen nok det vigtigste princip, og jeg
> ser ingen problemer i at sætte den i højsædet lige meget hvad.

> Vi er helt enige i at man må antage at (størstedelen) af dem der bliver
> væk er ligeglade, men det betyder i min verden også at de er ligeglade
> med at det betyder at 4/6 personer kan få meget at skulle have sagt.

Tror du også de vil være ligeglade hvis der tropper 12 mennesker
op der vil arbejde for softwarepatenter samt at SSLUG skal kræve
200 kr om måneden i kontigent;-).

Mindretaltsbeskyttelse er smukt og ædelt, men der er ikke altid
praktisk.

--
-
Poul-Erik Andreasen