Re: Valg-resultat fra igår

On Tue, 20 Nov 2001, Peter Jespersen wrote:

> Er det virkelig nødvendigt at gøre en simpel valgprocess, som det jo
> egentlig er, så kompliceret at man minimum skal have en bachelor i
> valgret for at have en chance for at forstå systemet.

Alt i alt er det fordi vi gerne vil undgå lodtrækninger, omvalg eller
ekstra valg.

Desuden får vi en god snak om demokratiske valgprocesser, hvilket er ret
aktuelt netop i dag. Desuden er det jo interessant at se, hvordan
forskellige valgsystemer tilgodeser forskellige størrelser af
grupperinger - især mindretal.

Samtidig kan udarbejdelsen af et valgsystem til netop håndtering af
bestyrelsesvalg under hensyntagen til mindretalsgrupperinger kunne bruges
af andre foreninger og da det frigives som Open Source - så måske også kan
bruges som grundlag for større systemer for nye demokratier.

> Måske systemets tilgængelighed har noget at gøre med folks forbehold
> overfor valget samt grunden til at der tilsyneladende er chance for at
> antallet af kandidater er mindre end antallet af stole på broen.

Der er ingen tvivl om, at det valgte valgsystem ikke er blevet forklaret
grundigt nok, så de stemmeberettigede har forstået vægtningen af de
prioriterede stemmer samt deres betydning.

Dog er forskellen på dem der kan påvirke debatten i bestyrelsen direkte
(bestyrelsesmedlemmer og suppleanter) og dem der ikke fik stemmer nok til
dette så stor, at det ikke sætter mistillid til selve resultatet.

Det er allerede kendt inden årsmødet om der er opstillet kandidater nok,
hvilket ikke har været noget problem hidtil.

De herligste hilsner
                         _/
                      __/ | +              Jeg vil leve i en verden, hvor
Claus Sørensen       /    (_   .           al kommunikation er baseret på
Nøddelunden 110      |     _}     _        frie og åbne standarder, så
2765 Smørum          (    |_o `)(| )       enhver har friheden til at
sslug@sslug           \   /(_)-(_  ('       vælge.
20 94 62 34           |__\o./  _><o          .       Claus Sørensen, 2001
http://www.chbs.dk            '--|'        []