Re: [FORENING] Re: [MOEDE] Valg-resultat fraigår

Poul-Erik Andreasen <sslug@sslug> writes:

> Hvor har du det fra, i min bog om foreningsjura af cand. jur er
> fordelingstallet
> at til stemmer/pladser oprundet til nærmeste heltal.

Det er desværre en udbredt ting. Problemet er at det matematisk er
upræcist, og at en meget nærliggende fortolkning giver netop det problem
du påpeger. Jeg tænkte på SSLUG's vedtægter da jeg skrev og der er det
formuleret præcist.

> Jeg kan ikke lige gennemskue om det forhold med streng større, i
> sidste indstands
> vi give det samme, men jeg mener det er meget letter at forklare
> det andet. En plads kræver min 1/n del af vælgernes stemmer.

Det bør ikke give præcis det samme, men forskellene vil være små.

> Det
> er også et krav at en demokratisk  afstemningsmetode at den skal
> være letgennemskuelig.

Enig, men jeg mener ikke at en teknisk detalje som denne kan vælte
gennemskueligheden.

> Tror du også de vil være ligeglade hvis der tropper 12 mennesker
> op der vil arbejde for softwarepatenter samt at SSLUG skal kræve
> 200 kr om måneden i kontigent;-).

Det er generelt faren ved at være ligeglad i et repræsentativt demokrati.

Begge de beslutninger du taler om er desuden slet ikke omfattet at
bestyrelsesvalget, der vil skulle et almindeligt flertal til. Man kan
heller ikke få flertal i bestyrelsen uden at have haft et flertal af de
fremmødte på årsmødet bag sig.

> Mindretaltsbeskyttelse er smukt og ædelt, men der er ikke altid
> praktisk.

Det savner jeg argumenter for.

.Henrik

--
IQ er et tal med lige så god anvendelseværdi som BogoMIPS.
                                                  -- citat Peter Makholm