Re: [FORENING] prio-valg OK (was: Valg-resultat fraigår

On 21 Nov 2001, Henrik Christian Grove wrote:

> Problemet er at når en kandidat sluger 1/3 af stemmerne så bliver der
> kun "sjatstemmer" til resten af kandidaterne. Hvis vi tager årets
> bestyrelsesvalg i SSLUG og antager at folk ville have stemt på den
> kandidat der førstestemme gik til, ville Peter Toft have fået 11
> stemmer, Anne 4, Patrik, Erik og Gitte 3, og så skulle vi have trukket

Som jeg husker det, var det mest synligt første gang Hanne Munkholm blev
stemt ind. Peter Toft havde lavet en brandgod valgtale for hende, hvilket
bevirkede at han næsten ikke selv fik stemmer, og Hanne fik de fleste.

Så når man både ville have Hanne og Peter og de andre ind, og der ikke var
ret mange vælgere, så gik vi over til prioriteret valg. Jeg tror det er
nødvendigt på den måde, når der endnu ikke er 4mio medlemmer i SSLUG.

Måske vi skulle opprioritere brevstemmer. Måske ved at slægge lidt på
kravet om det skal være fuldstændigt anonymt.

OT: Ikke at jeg helt selv forstår beregningen, men jeg forstår nu heller
ikke den graf som LinuxPartiet havde i valgprogrammet - til trods for at
jeg selv var med til at lave den :)

mvh/hans