Re: [FORENING] Oplæg 1: Hvem kan annoncere på sslug-announce?

On Wed, Nov 21, 2001 at 10:44:06PM +0100, Peter Toft wrote:
> Der har altid været en gråzone omkring hvem der kan
> annoncere på sslug-announce.
>
> SSLUG-arrangementer og SSLUG-info af større generel art
> kan selvfølgelig komme ud på sslug-announce, og vi er
> nok flere som mener at Bilka ikke må annoncere på
> sslug-announce hvis de i denne uge har en ny
> Linuxbox til 295 kr.
>
> Bestyrelsen skrev efter bedste evne følgende sammen
> http://www.sslug.dk/liste/announce/
>
> Nu har KLID flere gange spurgt om de kan annoncere
> deres arrangementer på sslug-announce, og for at gøre
> diskussionen fornuftig, så dropper vi lige fokus på
> [...]

Jeg skal lige sige at jeg har en hat på der hedder næstformand i
KLID, og at det er mig der i KLIDs bestyrelse har været hovedansvarlig
for vores medlemsmøder. Jeg er også mangeårigt og rimeligt fremtrædende
medlem af SSLUG. Min involvering i DKUUG har været omfattende.

KLID har faktisk anmodet SSLUG om at annoncere et KLID-møde
hver eneste gang vi har holdt er møde. SSLUG har været venlige at
annoncere dette for 12 KLID-møder. Og der har normalt været
god respons fra SSLUG-medlemmer, jeg anslår at omkring 60 %
af de tilmeldte har anført sig som SSLUG-medlemmer.
Dvs ca 600 ud af ialt ca 1000 tilmeldte deltagere i KLIDs egenarrangerede
møder i 2000 og 2001 har angivet at de var medlemmer af SSLUG.

Her i efteråret har SSLUGs bestyrelse så ændret politik,
og har ikke villet annoncere på announce et enkelt møde, der blev aflyst,
og KLID har nu spurgt spurgt om endnu et arrangement, som vi ikke
har fået svar på endnu.

Ændringen i politiken fremgår af nedenstående citat fra announce-siden:

> Som hovedregel kan listen ikke anvendes til fast annoncering af andre foreningers
> møder eller firmaers begivenheder, men undtagelser vurderes gang for gang.
> Spørg sslug@sslug om vurdering af dette.

Jeg opfatter denne som en "lex KLID", fordi den hovedsageligt går ud over
KLID, som jo nok er nogle dybt kommercielle og griske mennesker, som kun
er ude på at udbytte fattige SSLUG-medlemmer på bedste kapitalistiske/liberalistiske vis:-)
KLID har indført betaling for ikke-medlemmer for KLID-møder, og SSLUG-medlemmer
regnes som ikke-medlemmer. Beløbet har typisk været 50 kr pr møde.

Den eneste anden organisation, der holder regelmæssige møder inden for Linux,
i det område som SSLUG dækker, er DKUUG, som nok ikke er nær så griske som KLID.
Jeg tror ikke det nytter at gøre diskussionen så generel, som PTO ønsker
det, idet reglen i praksis hovedsageligt kommer til at ramme KLID og DKUUG.

Her kan KLID godt klare sig selv, vi har nu 25 tilmeldte til vores næste
møde om Apaches Jakarta-projekt i Java, og det synes vi er tilfredsstillende.
Det ville da være bedre om der kom nogle flere SSLUG-medlemmer, jeg kunne
tro at der måske kunne komme 30-50 flere til dette møde hvis det blev
annonceret på SSLUG-announce.

Problemet er større, som jeg ser det, for DKUUGs møder. De havde sidste måned
et møde om Echelon, hvor der kun kom ca 10. Dette skal sammenholdes med
et tidligere møde, der blev annonceret af SSLUG, hvor der kom ca 80.

SSLUGs-bestyrelses holdning om ikke generelt at annoncere andre foreningers
Linux-relevante møder, har derfor en kraftig begrænsende virkning i
aktivitetsniveauet for andre Linux-orienterede foreninger i Københavnsområdet.

Jeg synes det lægger op til en generel diskussion: Vil foreningen SSLUG gerne have
at deres medlemmer får information om andre foreningers Linux-relaterede møder?

Vil SSLUG gerne have at deres medlemmer deltager i andre LINUX-foreningers møder?

Skal andre foreninger kunne hvile i sig selv, og ikke tilbyde deres møder til SSLUG?

Skal andre foreninger kunne lukrere marketingsmæssigt på SSLUGs store medlemmskare?

Skal de forskellige Linux-foreninger i Københavnsområdet lade hånt om hinanden,
og ignorere hinandens arrangementer, eller skal vi hjælpe hinanden bedst muligt
til at lave så meget aktivitet om Linux som muligt?

Venlig hilsen
Keld