Re: [FORENING] Oplæg 1: Hvem kan annoncerepå sslug-announce?

[
  I det nedenstående er der flere gange udsagn som folk uden
  forståelse for hvordan SSLUG virker, kan opfatte som udtryk for
  officiel SSLUG-politik. Det bør vel ikke at være nødvendigt at
  skrive at det er sådan jeg gerne så SSLUG?
]

Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug> writes:

> Jeg opfatter denne som en "lex KLID", fordi den hovedsageligt går ud
> over KLID, som jo nok er nogle dybt kommercielle og griske mennesker,

Hvis den hovedsagligt går ud over KLID, så er det fordi KLID ikke har
formået at manifesterer sig som selvstændig forening, som folk ønsker
at følge med i. Ville det ikke være bedre at løse det problem end at
arbejde for at på langt sigt kunne være en fraktion af SSLUG?

På langt sigt må det tjene KLID bedst at folk ser dem som en
selvstændig forening og ikke bare et navn der dukker op blandt alle
andre SSLUG- eller DKUUG-arrangementer.

> Den eneste anden organisation, der holder regelmæssige møder inden for
> Linux, i det område som SSLUG dækker, er DKUUG, som nok ikke er nær så
> griske som KLID.

Der er forskellige tiltag igang i Sverige som også kunne være
interessante. Dem mener jeg heller ikke at vi skal have til generelt
bare bruge sslug-announce som opslagsliste. Det har som sådan ikke
noget med griskhed at gøre.

Men jeg tror det er farligt for KLID hvis de ikke formår at opbygge en
egen profil, så folk ser KLID som de SSLUG-arrangementer der koster
penge. Det vil næppe tjene KLID i længden. Men tage diskussionen om
hvad der tjener KLID internt.

> Jeg synes det lægger op til en generel diskussion: Vil foreningen
> SSLUG gerne have at deres medlemmer får information om andre
> foreningers Linux-relaterede møder?

SSLUG som forening skal ikke bestemme hvor folk må få oplysninger
fra. Spørgsmålet er om sslug vil lægge resurser til det (ikke det
store problem), om SSLUG vil kræve at deres medlemmer skal modtage
informationen (stort problem) og om SSLUG er tjent med at fungerer som
paraply-organisation for alle andre linux-initiativer i
Københavnsområdet (muligvis et problem)?

> Vil SSLUG gerne have at deres medlemmer deltager i andre
> LINUX-foreningers møder?

SSLUG som forening skal ikke bestemme hvad medlemmerne skal gøre.

> Skal andre foreninger kunne hvile i sig selv, og ikke tilbyde deres
> møder til SSLUG?

Det skal de, derfor er det nødvendigt at de ikke bare bliver en
underorganisation til SSLUG. Andre foreninger må sørge for en egen
profil, som adskiller dem fra SSLUG, ellers vil de formodetlig blive
trumlet over af SSLUG på grund af SSLUGs inerti. Men hvis disse andre
foreninger for skabt en egen profil, tror jeg ikke at de får de store
problemer, hvis profilen er interessant for andre.

> Skal andre foreninger kunne lukrere marketingsmæssigt på SSLUGs store
> medlemmskare?

Nej.

> Skal de forskellige Linux-foreninger i Københavnsområdet lade hånt om
> hinanden, og ignorere hinandens arrangementer, eller skal vi hjælpe
> hinanden bedst muligt til at lave så meget aktivitet om Linux som
> muligt?

Det skal ske på en måde så det er tydeligt at KLID ikke er den del af
SSLUG der tager penge for møderne, LinuxLab ikke er den del af SSLUG
der får penge af Staten, BSD-DK ikke er den del af SSLUG der bruger
*BSD istedet for Linux og DKUUG ikke er den del af SSLUG der skændes
om resterne af deres 20 millioner.

Derfor vil opslag af arrangementer bedre ske på en liste som ikke
direkte smider et stort neonskilt der siger SSLUG på opslaget. En
liste under linux.dk vil være passende efter min mening.

--
Lettere brugt Alpha- eller Sparc-baseret maskine aftages. (Til linuxbrug)