Re: [FORENING] Fremme SSLUG og Linux i Danmark ( fra Re: [MISC] Linux i Danmark )

Jesper Krogh wrote:

<snip>

> Ok, jeg er ret ked af at fremhæve noget frem for noget andet, men jeg
> vil påstå at folk kan have alle mulige gode intentioner om at kigge
> indenfor i Linux-verdenen, men hvis dette er den første side de ser når
> de klikker på LUG kortet, så kan interesse godt falde mange niveauer:
> http://www.tlug.dk/ -> sidste post på nogle af listerne er over ½ år
> gamle. Også er det vel interessant at spørge hvorfor det er gået sådan.
> Dit argument er at det er ikke sslug's problem og EOD. Det har jeg bare
> svært ved at acceptere.

Jo, men problemt er vel nærmere at der sker for lidt i de andre Lugger
end
at SSLUG er for stor. Og ja det kan da godt være at vi stjæler noget,
mailliste
aktivitet. Så kunne du lave en landsdækkende, mailliste men så ville det
jo bare
være den der stjal al den aktivitet, der skulle være lokal.

<snip>

> Du er lidt hård, fordi jeg har den fornemmelse at du bevidst
> fejlfortolker mine beskeder. "Få fat i" betyder at der vil altid være en
> gruppe der svæver på grænsen i at begynde at se på Linux og jo større
> del af dem der fanger interessen jo bedre.

Du har ret i at jeg fortolker dig lidt rigidt, men jeg mener at jeg har
gode grunde til det. Der er en hårfin balance mellem at oplyse og at
agitere. Da vi selvagt er glade for det vi oplyser om - Linux - er det
klar at vi vil fremhæve de posetive sider. Omvendt kan selv meget
aggresiv agitation godt indeholde fine informationer. Så det er ikke
let.

Det jeg mener er nøglebegrebet, det er holdning.

Proprietært software har er et paradige gående på at en
sofwarevirksomhed prøver at sælge produkter til en køber, der så kan
købe det eller lade være.

Open Source har et paradigme gående på et community der dels stiller
noget til rådighed, men som også inviterer brugeren til at deltage i
dette kommunity, og gøre sin indflydelse gældende.

Kva den frihed som open source indebærer, må det være i orden at en
bruger vurdere Linux ud fra det propietere paradigme. Det vil også være
det mest naturlige. Men jeg mener til gængæld ikke at det er i orden vi
oplyser efter det paradigme

> Ligeledes vil der altid være nogle der finder ud af at Linux ikke var
> noget for dem. Men hvis argumentet var at, jeg søgte lidt på nettet og
> der var alligevel halvdødt på de steder der engang havde noget med Linux
> at gøre, så er der da gået noget galt? Et argument som jeg spiser er,
> "jeg har ikke lyst til at sætte mig ind i et nyt system" og der er mange
> andre.

Her kan jeg da kun være enig med dig.

> Nej, ikke som person, men som forening kunne det meget vel være
> interessant at kigge på. Svaret på ovenstående er jo ganske vist at de
> ikke har fundet sslug's lister.

Øh ja her misforstod jeg dig vist lidt, når jeg mener det ikke er mit
problem(og foreningens) så er det i relation til den der ikke vil bruge
Linux fordi naboen ikke gør det. Mennersker der ved meget om Linux, men
alligevel fravælger ud fra ovenstående. Det er en holdning jeg ikke kan
respektere, men jeg må acceptere folk ret til at have den. Og at prøve
at ændre det er at gå  fra oplysning til agitation.

> Men hånden på hjertet, hvor mange af sslug's 6000 medlemmer tror du selv
> har taget stilling til sw-patenter? Jeg tror 300 er højt sat. Også er
> din udtalelse med "skulle SSLUG's medlemmer virkelig give afkald på at
> virke politisk i en sag der optager dem" omskrives til om de skulle give
> afkald på at bakke 5% af foreningen op i en sag de ikke helt ved hvad
> drejer sig om.

Det er de 5% jeg taler om, et demokrati vil altid i praksis udvikle sig
til de aktives diktatur. Men man kan ikke forlange at de 5% aktive skal
passifisere sig selv fordi alle de passive enten har en anden mening
eller ikke gide sætte sig ind i tingende, og gøre deres indflydelse
gældede. Man kan ikke bygge et demokrati på et skøn over over hvad det
tavse flertal måske kunne tænkes at ville mene.

> Jeg syntes det er et problem, men ønsker ikke at debattere det mere, da
> jeg umiddelbart ikke kan se løsningen på det på nogen som helst måde og
> jeg accepterer fuldt Hans Schou's svar på det.

Ok vi dropper det

> Øv, denne fortjente ingen kommentar :-/

Hvis jeg ikke komenterer, kan du som regelen regne med at jeg stor set
er enig. Det eneste jeg i den forbindels vil påpeger er at der er nogen
sys-admer der for noget mere at lave, og de må vel lige tages med på
råd.

> Du giver ikke helt udtryk for om det var en _god_ morsom ide, eller en
> _vanvittig_ morsom ide? :-)

Jeg synes umidelbart at det er en god ide. Når jeg svarede at den var
morsom var det mest fordi at jeg finder at den er meget uforudsigelig.

> Jeg gør det gerne, men jeg har hverken tid eller lyst til at gøre det
> hvis der ikke er nogle der fortæller mig at de også tror det er noget
> værd?

Jeg tror det er noget værd, men det skal være en gateway. I mange
Webforummer er der ikke ret meget trafik. Vi skulle jo nødigt have en
til at de døde sider. Men start med at afkræve bestyrelsen en reaktion.
Det vil jo også være surt at lave det få så at få det afvist.

> Jeg bad jo selv om det.
>
> Jeg tror lidt at vi har 2 forskellige indgangsvinkler. For mig vil det
> altid være et stående spørgsmål om vi kan gøre det bedre?

Det sidste er jeg helt enig med dig i. Jeg tror ikke at forskellen er så
stor når det kommer til stykket.

--
-
Poul-Erik Andreasen