Re: [FORENING] Fremme SSLUG og Linux i Danmark

Poul-Erik Andreasen wrote:

> måde som Web bruges på svare til at hvis man satte en fin foretning op
> på Strøget, men en masse fine varer sst fint op med vindusudstilling,
> men uden ekspedienter, kun med en Dankort automat. Samtidig brokker de
> sig over at det ikke virker.

Kunne det skyldes, at web og det virkelige liv ikke er det samme? Jeg
ved godt, at Microsoft gør hvad de kan for at "integrere" web og resten
af éns liv, men denne sammensmeltning kan hurtigt blive til en
nedsmeltning i stedet (læs: MS meltdown ;). Der er et liv uden for
nettet og - tro det eller ej - hele verden er ikke blevet én stor
homogen mudderkage (endnu)...

> Intimidering, tja folk har jo selv fundet hen på hen på sitet. Jeg har
> ærlig talt lidt svært ved at forstå dig. Vil du også hellere betjænes af
> en trykk-robot når du ringer til et firma eller en offentlig tjenneste
> eller der vil du måske godt intimideres:-)

Der er som før nævnt en betydelig forskel på nettet og real life. Hvis
jeg træder ind på det lokale rådhus (SSLUG forsiden) forventer jeg
information i form af skilte mv., der kan guide mig hen til det rigtige
område (links). Hvis jeg vil snakke med en receptionist (åbning af chat)
går jeg hen til denne/disse (klikker på et bestemt "chat link"). Det du
foreslår er sammenligneligt med, at der står en person fra kommunen
foran din hoveddør 24-7:

- Vi ser du påtænker at forlade dit hjem - Hvorfor? Fortæl os, så vi
  kan hjælpe dig i din videre færd.

Eller:

- Vi ser du er interesseret i Linux - Hvordan kan vi hjælpe?

Ovenstående er faktisk én og samme ting, men sidst jeg tjekkede kunne
mine venner godt finde ud af at læse sig frem til de informationer de
ønskede (f.eks. en chat funktion). <SARKASME>Jeg mener, at det kaldes
"stimulering af intelligens"??</SARKASME>. Du skal lige huske på tre
ting:

  1. Pas på du ikke bliver for "Windows-minded" (aka.: Tænk ikke! Det
     skal vi nok gøre for dig...)

  2. Tænk objektivt. Det du synes er "totalt fedt" kan meget nemt være
     det rene crap for alle andre. Bare tænk på alle de "SE MIN FEDE
     HJEMMESIDE!!! ER DEN IKKE BARE FOR SEJ?!?!?, der ligger rundt
     omkring på nettet. Jeg har selv haft adskillige, så jeg ved
     desværre, hvordan det er :(

  3. Hvis du på et website har muligheden for at give:

       A. God service til 100% af de besøgende.
       B. Ekstra god service til 90% og en dårlig service til 10%.

     Hvilken én vælger du? De fleste Linuxbrugere kender vel til Windows
     only situationer (f.eks. diskussioner om overholdelse af
     standarder: Overhold standarderne = 100% "alm." tilfredshed.
     Programmér specifikt (til f.eks. Windows maskiner) = 90% "stor"
     tilfredshed / 10% (stor) utilfredshed)

I den omtalte situation (åbning af chatfunktion) kan jeg godt støtte en
"one-click service" (som egentlig bør være en two-clicks) i form af et
"Chat med en Linux ekspert" link på f.eks. forsiden, men på nettet skal
man ikke give folk noget de ikke har bedt om.

FYI: Jeg er et meget fredeligt menneske af natur, men én af de få ting,
der virkelig kan pisse mig af (pardon my french), er når et site tager
(uvarslet) kontrol over min browser med f.eks. JavaScript og pop-up
vinduer. Især sidstnævnte (af _alle_ typer) giver mig lyst til at give
den pågældende "wannabe-webdesigner" (for de er ikke andet) et ordentlig
los i hans eller hendes skrøbelige bagparti...

Nå, men godt ord igen. Du skriver, at du er forundret over, at de
kommercielle sites ikke har taget idéen op. Jeg kan kun sige én ting til
det: Take a hint! Der er en årsag...

Mvh.

--
Rune