Re: [FORENING] Fremme SSLUG og Linux i Danmark

Rune Christiansen wrote:

> [...]
> nettet og - tro det eller ej - hele verden er ikke blevet én stor
> homogen mudderkage (endnu)...

> Der er som før nævnt en betydelig forskel på nettet og real life. Hvis
> jeg træder ind på det lokale rådhus (SSLUG forsiden) forventer jeg
> information i form af skilte mv., der kan guide mig hen til det rigtige
> område (links). Hvis jeg vil snakke med en receptionist (åbning af chat)
> går jeg hen til denne/disse (klikker på et bestemt "chat link"). Det du
> foreslår er sammenligneligt med, at der står en person fra kommunen

Det kommer vist an på hvilken kommunestørrelse vi taler om. En lille
komune
hvor tingende er begrænsede  er en Human reseption da det almindelige.

> - Vi ser du påtænker at forlade dit hjem - Hvorfor? Fortæl os, så vi
>   kan hjælpe dig i din videre færd.

Det er jo ikke det der er tale om. Det er SSLUG ingangsdør ikke min
udgangsdør. Jeg kan da bare lade være med at henvende mig. Du svarede i
øvrigt ikke på om du kunne lide tryk dit eller dat i når du du ringer
til nogen

> Eller:
>
> - Vi ser du er interesseret i Linux - Hvordan kan vi hjælpe?
>
> Ovenstående er faktisk én og samme ting, men sidst jeg tjekkede kunne
> mine venner godt finde ud af at læse sig frem til de informationer de
> ønskede (f.eks. en chat funktion). <SARKASME>Jeg mener, at det kaldes
> "stimulering af intelligens"??</SARKASME>. Du skal lige huske på tre
> ting:

>   1. Pas på du ikke bliver for "Windows-minded" (aka.: Tænk ikke! Det
>      skal vi nok gøre for dig...)

Der er sgu da ikke ngoet Window i det her. Window sælger dig et (skod)
produkt  og lader dig derefter sejle din egen sø. Det da det lige
omvendt

>   2. Tænk objektivt. Det du synes er "totalt fedt" kan meget nemt være
>      det rene crap for alle andre. Bare tænk på alle de "SE MIN FEDE
>      HJEMMESIDE!!! ER DEN IKKE BARE FOR SEJ?!?!?, der ligger rundt
>      omkring på nettet. Jeg har selv haft adskillige, så jeg ved
>      desværre, hvordan det er :(

Hvad har det med sagen at gøre, man kan da ikke afvise en projekt ide
bare fordi at der måske er nogen der ikke vil kunne lide det.

> [...]
>
>      Hvilken én vælger du? De fleste Linuxbrugere kender vel til Windows
>      only situationer (f.eks. diskussioner om overholdelse af
>      standarder: Overhold standarderne = 100% "alm." tilfredshed.
>      Programmér specifikt (til f.eks. Windows maskiner) = 90% "stor"
>      tilfredshed / 10% (stor) utilfredshed)
>
> I den omtalte situation (åbning af chatfunktion) kan jeg godt støtte en
> "one-click service" (som egentlig bør være en two-clicks) i form af et
> "Chat med en Linux ekspert" link på f.eks. forsiden, men på nettet skal
> man ikke give folk noget de ikke har bedt om.

Jamen det er da også det jeg gør. Når folk logger ind på SSLUG-dk må man
da antage at de ønsker oplysninger om SSLUG subsidert om LINUX. At du
kan have noget i mod at betjeningen er menneske først og ikke
maskinstyret først det kan jeg virkelig ikke fatte

> FYI: Jeg er et meget fredeligt menneske af natur, men én af de få ting,
> der virkelig kan pisse mig af (pardon my french), er når et site tager
> (uvarslet) kontrol over min browser med f.eks. JavaScript og pop-up
> vinduer. Især sidstnævnte (af _alle_ typer) giver mig lyst til at give
> den pågældende "wannabe-webdesigner" (for de er ikke andet) et ordentlig
> los i hans eller hendes skrøbelige bagparti...

Det er helt enig med dig i, det har bare ikke noget med den her sag at
gøre. Man tager ikke kontrol fordi man medeler sit navn og gør opmærksom
på at man sidder i den anden ende og er parat til at assistere.

I øvrigt tror jeg ikke på det at, når du siger at pop-ups er irriterende
fordi de tager kontrollen, det er efterrationalisering. Pop-ups er
irriterende fordi der er mindre en milliondedel chance for at de
bidrager med relevant information. Tænk lidt over det som
tankeeksperiment. Tror du også du ville hade Pop-ups hvis de altid
leverede lige præcis den viden du stor og manglede.

> Nå, men godt ord igen. Du skriver, at du er forundret over, at de
> kommercielle sites ikke har taget idéen op. Jeg kan kun sige én ting til
> det: Take a hint! Der er en årsag...

Ja virksomherderne er stok-konservative hvilket du kan se af den måde de
websider på. Det er på  samme måde som de laver reklamepamfletter. De
sidste bliver arkiveret lodret de første bliver Zappet.

--
-
Poul-Erik Andreasen