Koks I Lasten

Hej alle

For mange år siden læste jeg en sjov tegneserie der hed "Tintin, Koks I
Lasten". På et tidspunkt i historien har Tintin fået fat i et skib, hvor
lasten er fyldt med negere. Disse passagerer har betalt for at blive
sejlet til Mekka, hvor de vil på pilgrimsrejse. Bagtanken med disse
passagerer var at de skulle sælges som slaver. Efter at Tintin har befriet
dem, spørger han hvor de gerne vil sejles hen. "Vi vil gerne til Mekka"
siger de. Tintin siger det ikke er så godt, for så bliver de solgt som
slaver. "Vi vil ikke være slaver, vi vil bare til Mekka" siger de uoplyste
sorte. Denne diskussion kører frem og tilbage, indtil en af ældre
passagerer kommer i tanke om at der vist var et familiemedlem han aldrig
mere så noget til, efter at denne var rejst til Mekka. Alt ender godt, og
de bliver sejlet til et andet sted.

Jeg føler til tider at jeg har det samme kommunikationsproblem som Tintin,
når jeg vil fortælle SSLUGs medlemmer om softwarepatenter. Noget med at
forklare at "det er farligt der henne" og enten må du lade være med at gå
der hen, eller også må du fjerne det farlige.

Softwarepatenter er kedelige og jeg er træt af dem, men jeg bliver nødt
til at gøre noget ved det, når jeg færdes der hvor softwarepatenter er.
Jeg ville hellere lave noget sjovt.

Mit indlæg her er også kedeligt, så i får lige en sjov historie mere.

Ude på nettet sad en ung mand og skrev software[1]. Han skrev selv det
hele, og lidt sammen med nogle andre. Det var deres software og de havde
ophavsretten til det. Det handlede om Linux og det var sjovt og teknisk.
De hyggede sig. Så en dag får den unge mand et brev fra advokat, der siger
at han ikke må have sin software liggende ude på nettet, fordi softwaren
krænker et softwarepatent. Hvis ikke han øjblikkeligt fjerner softwaren,
ville der ske ting og sager, nogle ubehagelige nogle. Hvor ven her ville
bare have det sjovt og lave software, han ville ikke have ubehageligheder.
Han ville lave software og han ville lægge det ud på nettet. Advokaten
siger at han da kan gøre begge dele, bare ikke samtidigt.

Det fik mig til at tænke på "Koks I Lasten". Jeg føler at alt for mange af
SSLUGs medlemmer er trætte af at SSLUG beskæftiger sig med
softwarepatenter. "Vi vil bare have det sjovt". Det er jeg helt enig med
dem i, men der ligger altså en alvorlig hindring i vejen for at vi kan
have det sjovt. Der er flere og flere sjove ting man ikke kan med Linux,
og det ser ikke ud til at det stopper. En dag kan Linux så lidt at ingen
gider bruge det, og det er ikke særligt sjovt.

Jeg siger ikke at _du_ partout skal gå aktivt ind og gøre noget mod
softwarepatenter, men du må godt bare støtte en lille smule op om det, så
vi alle kan have det sjovt med Linux.

Vær ikke ked af at du ikke forstår det hele. Vicedirektør Kim Østrup fra
IBM i DK forstår det heller ikke. Han vil også "bare" have
softwarepatenter og Linux. Han vil bare til "Mekka". Det kan man ikke, da
de to ting er modstridende. Du kan få begge dele, bare ikke samtidigt.

En ældre kollega sagde engang til en yngre: "Jeg kan forklare det for dig,
men jeg kan ikke forstå det for dig". Det er det mest arrogante citat jeg
kan huske - han kunne ikke forklare noget som helst. Vi står nok i samme
situation hvor vi ikke kan forklare det, for dem der bruger Linux. Forstår
du det ikke, så spørg. Alle spørgsmål, også de "dumme". Skriv på
itpolitik-listen eller sslug@sslug hvis ikke du
ønsker at få dit navn frem.

Jeg håber at SSLUGs medlemmer støtter op om kampen mod softwarepatenter og
stemmer for at SSLUG skal blive ved med det, ved næste generalforsamling.

[1] http://bladeenc.mp3.no/ En MP3 encoder.

mvh/hans