Re: [FORENING] for mange lister?

"Keld Jørn Simonsen" <sslug@sslug> wrote in message
news:sslug@sslug
> Idéen med novice-listen, ihvertfald som jeg oprindeligt foreslog den,
> var psykologisk: der er en del der ikke *tør* stille spørgsmål
> på teknik-listen, fordi de syntes deres spørgsmål er for dumme
> eller for simple.

Jeg er i hvert fald en af dem, der ikke rigtigt tør spørge på
teknik/netværk, fordi de nok er for viderekomne.

Spørgsmålet kunne vel omformuleres lidt:

Er der for mange banale spørgsmål på Teknik/Netværk?

Selve navnet Novice giver en mod på at spørge - svare. Forventningerne til
ens evner er nok ikke helt så høje på den liste, så risikoen for at blive
skældt ud er ikke så stor (ikke at jeg nogensinde har oplevet at nogen er
blevet skældt ud på nogen af de tre lister!!)

Noget andet er, at - i det mindste jeg - tillader mig at gå ud fra, at den
der spørger på novice ikke har forudsætningerne helt på plads. Jeg bestræber
mig derfor (efter evne) for at få "banaliteter" med når jeg svarer, ting som
ikke ville være passende i et svar på teknik/netværk.
Jeg synes, at jeg kan spore samme tendens hos andre.

Jeg synes egentligt, at tråden:
[NOVICE] Hvordan tilslutter jeg en harddisk på min Linux pc???
er et ret godt billede.
Jeg forsøgte mig med et svar, hvorefter Jørgen Kristensen supplerede, fordi
han ikke syntes, at jeg havde svaret præcist og uddybende nok.

Stillet på teknik ville det sp. i dag sikkert også være blevet besvaret, men
nok noget mere kortfattet blot som en henvisning til en man side eller til
Friheden til at ..., eller måske med et forslag om at prøve på
novice-listen, fordi det egentlig hører til der.

Jeg følger lige nu novice og netværk (men kommer sikkert på teknik igen), og
læser indlæg på en af tre måder:
1. Det ved jeg noget om - læses (og af og til besvares)
2. Det aner jeg intet om, men det lyder sjovt (læses og følges)
3. Det ved jeg hvad er, det er uden interesses (læses sjældent).
(I sidste kategori falder fx. alt om sendmail, da jeg bruger postfix og den
slags.)

Efter min mening er novice listen helt fin - om de andre skal have skærpet
profilen lidt er en anden sag.