Re: [FORENING] Fremme SSLUG og Linux i Danmark

At 05:52 PM 4/26/02, Poul-Erik Andreasen wrote:

Hvad der er kadinal punkter er at den skal ikke benævnes en chat, det
skal IKKE vær en masse deltagere der sidder og kommer med deres mere
eller mindre dumme kommentarer. Der skal være 1 besøgende og 1 hjælper.
Hjælperen kan selvfølgelig
godt betjæne flere parralelt. Hvis presset bliver for stor kunne man
lave et kaskade system sådan at der var en der havde vagte og flere der
sad stand by hvis det blev nødvendigt.

Helt forkert efter min mening..

Uden at ville starte en debat om åbne og lukkede postlister, så mener jeg at det unikke ved SSLUG er den åbenhed der præger foreningen, og denne åbenhed bør også afspejle sig i en evt. support-chat.

Jeg kan ikke huske at nogen har sagt det kun skulle være til at hjælpe newbies igang, hvis det var tilfældet kunne jeg til nød forstå at der måske er nogle der ikke ville stille deres spørgmål i et åbent forum, hvor "eksperterne" sidder og fniser i krogene - men en support-chat er for mig bare en udvidelse af post-listerne, og der er det ikke mit indtryk at folk er for generte til at spørge.

Der er jo også noget der hedder "rød" eller "privat" chat - denne mulighed kunne de generte jo bare bruge til at henvende sig til "master", hvis de er bange for at blive til grin (hvad jeg ikke tror der er nogen der er).

Ved at gøre det til en åben chat, så kan en lang og kedelig vagt også blive mere spændende, da man jo så kan snakke om alt muligt, ikke bare problemer med Linux...

Jeg tror SSLUIG kunne blive et meget interessant community for meget bredere grupper af IT-interesserede end tilfældet er idag - hvis det er det man ønsker - ved at åbne for at folk også kan bruge sitet til at hyggesludre med andre ligesindede.

Hvor kan man det idag ?

Ingen steder, så vidt jeg ved... jeg synes det ville være synd hvis man udelukker hyggesluderen fra chatten, fordi det ikke lige hører ind under hovedformålet.

De største og mest succesfulde communities herhjemme idag, er Scor.dk og Dating.dk - det er de fordi de ikke sætter grænser for hvad der diskuteres medlemmerne imellem.

Jeg har studeret begge disse sites intensivt gennem flere år (og jaja - de virker! *G*) - jeg synes det er interessant at der på begge sites er opstået grupperinger af brugere, der absolut ikke længere er der pga. sitenes hovedformål, men simpelthen fordi disse sites giver deres brugere nogle værktøjer til at kommunikere med, som de ikke finder andre steder (jo, der findes Yahoo-groups og MSN-community, men selvom disse er oversat til dansk, er det ikke _danske_ sites).

Jeg vil tro at muligheden for at chatte med "nørder om nørderi" er noget langt flere end bare "nørderne" vil byde velkommen og gøre brug af... personligt er jeg f.eks. træt af Scor's genemgående pik-og-patter tema, samt Dating's teenage-tyrani - men der findes p.t. ikke andre communities herhjemme, hvor man kan tilbringe et par timer på chatten...

Hilsen,
Erik