dok-, vi- og emacs-lister (Was: Kritisk gennemgang af sslugspostlister.)

David skrev:

[ Hvem citerer han mon? ]

> Det synes jeg lyder fornuftigt.

Det synes jeg ikke rigtig. Til at starte med, så er arten af
spørgsmål på de to lister som jeg ser det vidt forskellig:

 dok: Primært spørgsmål om _kode_-lignende dokumentformater;
      hvordan gør man et eller andet i LaTeX, DocBook eller
      texinfo. Men ikke specielt mange spørgsmål om hvordan
      man bruger programmerne (muligvis fordi det er
      overkommeligt at skrive `texi2pdf fil`).
  vi: Primært spørgsmål der handler om brug af programmet og
      ikke om dokumentformater.

Det er med andre ord to væsentligt forskellige former for
spørgsmål. Man har typisk brug for at kunne få svar på
spørgsmål i begge kategorier.

Spørgsmål om Emacs, KOffice, Gnome Office og OpenOffice vil
typisk være af samme art som dem man ser på vi-listen. Som
det er nu hører de enten til på dok- eller på teknik-listen,
men hvis man opretter specifikke grupper til disse
programmer (eller eventuelt en samlet kontorpakke-liste) vil
der ikke være nogen videre tvivl om hvor man bør stille
spørgsmål om dem. De to tilbageværende spørgsmål er så om
der er nok interesse, til at det er værd for eksempel at
oprette nogle lister til denne art spørgsmål og om hvor vi
skal henvise folk der ikke lige bruger `vi`, Emacs eller
KOffice til. Her er der et par mulige listebeskrivelser:

        emacs: Spørgsmål om brug og opsætning af Emacs og de
               deraf afledte tekstbehandlingsprogrammer.
 kontorpakker: Spørgsmål om brug og opsætning af
               kontorprogrammer som KOffice, OpenOffice.org,
               Gnumeric, AbiWord og WordPerfect.

Beskrivelsen af "dok" kan passende samtidig blive rettet
lidt til, så restgruppen bliver fanget der, i stedet for at
gå til teknik-listen:

 dok: Spørgsmål om dokumentation, tekstfilformater - for
      eksempel LaTeX, HTML og DocBook - og tekstbehandling
      (der ikke hører til på andre lister).

Jacob
--
"The point is that I am now a perfectly safe penguin!"