Re: [FORENING] Kritisk gennemgang af sslugs postlister.

Peter Toft wrote:

Før vi tænder flammerkasterne, så brug lige et par minutter på faktuelle informationer:
http://www.sslug.dk/tilmeld har information for hver liste om trafik og antal modtagere på listen (news kommer ud over dette).

Done :)

F.eks. kan det ses at cprog, prog og perl er nede i tyngde - ppp bruges heller ikke for meget.

IMHO skal vi ikke have for mange mikro-lister med meget snævert fokus - bare mine 0.02$

Synes lige jeg også ville give mit besyv med:

  * Afsnit 1: Nuværende situation.
  * Afsnit 2: Proposed list of kills.
  * Afsnit 3: Mit forslag til fremtiden.
  * Afsnit 4: Opsummering & kommentarer.

*** Afsnit 1: Nuværende situation ***

      -announce: 10 mails pr. måned.
        -teknik: 41 mails pr. dag.
      -netvaerk: 10 mails pr. dag.
        -novice: 34 mails pr. dagen.
        -grafik: 10 mails pr. måned.
           -ppp:  1 mail pr. måned.
     -sikkerhed:  5 mails pr. dag.
      -signatur:  8 mails pr. uge.
          -prog: 10 mails pr. uge.
         -cprog: 12 mails pr. uge.
          -perl:  5 mails pr. uge.
         -alpha:  6 mails pr. måned.
         -moede:  8 mails pr. dag.
      -forening: 16 mails pr. uge.
       -demoday:  1 mail pr. måned.
    -konference:  8 mails pr. uge.
    -uddannelse: 12 mails pr. måned.
           -bog: 20 mails pr. måned.
           -dok: 10 mails pr. uge.
        -lokalt: 12 mails pr. måned.
        -locale:  5 mails pr. uge.
            -pr:  6 mails pr. uge.
     -presse-dk:  1 mail pr. måned.
     -presse-se:  1 mail pr. måned.
       -scicomp:  2 mails pr. måned.
          -spil: 17 mails pr. måned.
          -misc: 21 mails pr. dag.
            -vi:  5 mails pr. måned.
     -itpolitik: 13 mails pr. dag.
-patentdirektiv: 12 mails pr. måned.
           -job:  7 mails pr. måned.
      -cvs2html:  1 mail pr. måned.

*** Afsnit 2: Proposed list of kills ***

-grafik:

Mit indtryk er, at de fleste problemer med grafikkort stammer fra newbies (men det er kun et gæt :). Derfor finder jeg -novice passende. De få "proffer", der får problemer med deres nyeste kort kan nok slippe af sted med at spørge på -teknik ;)

-ppp:

Jeg kan huske, at der var et godt grundlag på det tidspunkt den blev oprettet. Dog kom den vist aldrig "rigtigt igang" (ved ikke, jeg er ikke tilmeldt :). Anyway, med kun én mail om måneden kan vi vist roligt flytte trafikken over på -netvaerk.

-signatur:

Jeg har ikke så meget imod denne, men beskrivelsen "Digital signatur" (det er faktisk den eneste beskrivelse på tilmeldingssiden :) får mig ikke til at sende en subscribe meddelelse. Jeg synes vi bør nedlægge listen og erstatte den med en ny (læs afsnit 3).

-cprog, -perl:

Nedlægges (igen: Læs afsnit 3).

-alpha:

Omdøbes til andet formål (repeat after me: Læs afsnit 3).

-demoday:, -konference:

IMHO overflødige. Læs afsnit 4.

-scicomp:

Er det virkelig interesseant i SSLUG regi? Med to mails om måneden synes jeg hellere vi skal lave links i FTAV og på www.sslug.dk/oversigt.

-vi:

HVORFOR IKKE?????? Det kan godt være, at trafikken på -teknik skal begrænses, men hvor specifikke skal vi være?? Skal vi i samme omgang også oprette lister til elm, mutt, mail, pico, emacs og alle de forskellige webmails?? Bare et eksempel...

-patentdirektiv:

For specifik i navnet! Jeg kunne bedre lide navnet -swpat, da dette opfordrer til en mere omfangsrig diskussion omkring swpat. Direktivet er trods alt kun en del af diskussionen omkring swpatenter. Og ja, jeg _har_ læst beskrivelsen på tilmeldingssiden. Jeg mener, at denne beskrivelse ("Liste til at få lavet høringssvar om EU-kommissionens forslag om patentering af software.") fint kan flettes ind i de andre diskussioner.

-cvs2html:

Jeg vil ikke nedlægge listen, men jeg mener ikke den hører til på tilmeldingssiden. Den har (såvidt vides?) ikke nogen direkte relation til SSLUGs foreningsarbejde??

*** Mit forslag til fremtiden ***

-announce, -teknik, -netvaerk, -novice, -sikkerhed, -moede, -forening, -uddannelse, -bog, -dok, -lokalt, -locale, -pr, -presse-dk, -presse-se, -spil, -misc, -itpolitik, -job:

Som altid.

-sikkerhed-special:

Jeg kunne ikke lige finde på et navn, men jeg forestiller mig indhold som kryptering, digital signatur, et sted man kan lufte "kreative" sikkerhedsidéer (jeg har selv en lille stribe :) samt diskutere diverse andre småting vedr. sikkerhed.

-prog:

Toplevel liste. Hvis folk ikke ved, hvilken prog-liste de skal spørge i. Måske til generelle diskussioner vedr. programmering. En overflødig liste?

-prog-compiled (prog-binaer?):

C, C++, assembly mv.

-prog-fortolket (prog-intpr?):

Shell, perl, HTML, PHP og alle de andre :)

-alt-platform:

Hvorfor skal kun Alpha have en liste? Måske giver andre processortyper ikke så stor trafik, men at kalde en liste for -alpha er IMO for specifikt.

-swpat:

Ændring af -patentdirektiv. Overtager samtidig noget trafik fra -itpolitik.

*** Afsnit 4: Opsummering & kommentarer ***

  * Listerne -demoday og -konference bør være "sæsonbetonede". Mest af
    hensyn til at holde størrelsen på tilmeldingssiden nede.
  * Alle navne er selvfølgelig kun forslag.
  * Mangler jeg noget?

Puha, nu orker jeg ikke at skrive mere i denne omgang. Flame on!

Mvh.

--
Rune