Re: [FORENING] Kritisk gennemgang af sslugs postlister.

Rune Christiansen skrev:

> *** Afsnit 1: Nuværende situation ***
>
>        -announce: 10 mails pr. måned.

Medlemsliste og annoncering af arrangementer. Bør bevares
som den er.

>          -teknik: 41 mails pr. dag.

Opsamlingsliste til spørgsmål der ikke hører til på en anden
liste. Det bør nok indskærpes folk at -misc _ikke_ er til
tekniske spørgsmål.

>        -netvaerk: 10 mails pr. dag.

Denne liste har et alvorligt problem, da det tilsyneladende
ikke er klart hvilke spørgsmål hører til på den. Den
nuværende beskrivelse er ganske intetsigende:

   Ny liste til netværks-relaterede spørgsmål

Det må vi kunne gøre bedre. Et bud:

   Netværks- og modemopsætning, problemer med
   internetudbydere, samt netværksovervågning.

Her har jeg halet -ppp med ind.

>          -novice: 34 mails pr. dagen.

Jeg synes egentlig at -novice fungerer fint selvom
spørgsmålene af og til bliver temmelig langhårede.

>          -grafik: 10 mails pr. måned.

Beskrivelsen af listen er strengt taget klar nok, så den
begrænsede trafikmængde hænger nok mest sammen med at det
efterhånden er sjældent at folk får problemer af den slags.
Jeg mener det er en god liste at have og jeg lytter med på
den i tilfælde af at der dukker spørgsmål op som jeg kan
svare på.

>             -ppp:  1 mail pr. måned.

Jeg har været fræk og foreslået at vi lægger -ppp ind under
-netværk. Hvis vi ikke gør det bør listen nok i det mindste
omdøbes til -modem, da de færreste begyndere vel kender
betegnelsen PPP.

>       -sikkerhed:  5 mails pr. dag.

Beskrivelsen er lidt begrænset (og indeholder mindst en
stavefejl):

   Diskussioner omkring Linux netværks sikkerhed.

Hvad med en lidt bredere og lidt mere uddybet beskrivelse:

   Sikring (og sikkerhedshuller i) linux-systemer, opsætning
   af dørvogtere og oprydning efter indbrud.

>        -signatur:  8 mails pr. uge.

Beskrivelsen er tynd, men listen har en helt klar
eksistensberettigelse. Forslag til ny beskrivelse:

   Organisering af bogen "Linux - Friheden til at vælge
   digital signatur", udvikling af frie programmer til at
   kommunikere med officielle danske udstedere af digitale
   underskrifter, samt spørgsmål om brug af digitale
   underskrifter.

>            -prog: 10 mails pr. uge.
>           -cprog: 12 mails pr. uge.
>            -perl:  5 mails pr. uge.

Disse lister har fornuftige beskrivelser og jeg kan ikke se
nogen grund til at nedlægge dem.

>           -alpha:  6 mails pr. måned.

Ideen med at omdøbe/omdefinere listen til at handle om alle
ikke-IA32-arkitekturer er helt fin. Rune foreslår at vi
kalder den "sslug-alt-platform", men da "platform" normalt
bruges som samlende betegnelse for arkitektur og styresystem
vil jeg i stedet foreslå navnet "sslug-alt-arkitektur" og
beskrivelsen:

   Om at få Linux og programmer der kører på Linux til at
   virke på andre arkitekturer end IA32 ("x86").

>           -moede:  8 mails pr. dag.

I betragtning af at vi har en separat liste til at planlægge
konferencer (blandt andet fordi det sker i samarbejde med
ikke-SSLUG-medlemmer), bør vi nok stryge konferencer fra
listebeskrivelsen:

   Planlægning af hyggemøder, installationsarrangementer,
   medlemsmøder og deslige.

>        -forening: 16 mails pr. uge.

Det er vist meget godt at vi har fået denne liste. ;-)

>         -demoday:  1 mail pr. måned.

Trafikmængden varierer meget på denne liste og vi bør måske
overveje at flytte snakken til -moede.

>      -konference:  8 mails pr. uge.

Beskrivelsen af listen bør rettes til, så det fremgår klart
at man ikke behøver at være medlem af SSLUG, for at være med
på listen. Der er ikke nogen tvivl om at listen har en
eksistensberettigelse i forbindelse med LinuxForum og NTI.

>      -uddannelse: 12 mails pr. måned.
>             -bog: 20 mails pr. måned.

Fungerer fint nok som de er nu. Listebeskrivelserne virker
også o.k.

>             -dok: 10 mails pr. uge.

Bør diskuteres sammen med -vi, -emacs, m.fl. Den snak får en
separat tråd.

>          -lokalt: 12 mails pr. måned.

Hmmm. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om den liste.

>          -locale:  5 mails pr. uge.

Jeg kan ikke lide listens navn, men jeg kan heller ikke
finde på noget bedre. Beskrivelsen kan godt tåle en
forbedring. Mit bud:

   Om at få programmer til at virke med danske/svenske
   tastaturer, tegnsæt og oversættelser, samt andre
   spørgsmål om tilpasning af Linux og frie programmer til
   dansk/svensk.

>              -pr:  6 mails pr. uge.
>       -presse-dk:  1 mail pr. måned.
>       -presse-se:  1 mail pr. måned.

Klare listenavne og -beskrivelser.

>         -scicomp:  2 mails pr. måned.

Trafikken på listen er noget begrænset, men listens område
er ganske veldefineret og trafikken ville ellers sprede sig
på flere af SSLUG's andre lister, så denne konstruktion gør
livet enklere for de "rigtige nørder" (de linuxbrugende
naturvidenskabsfolk).

>            -spil: 17 mails pr. måned.

Listen og listens beskrivelse ser ud til at fungere fint som
det er nu.

>            -misc: 21 mails pr. dag.

Den kan vi vist ikke undvære.

>              -vi:  5 mails pr. måned.

Bør diskuteres sammen med -dok, -emacs, m.fl. Den snak får en
separat tråd.

>       -itpolitik: 13 mails pr. dag.
>  -patentdirektiv: 12 mails pr. måned.

Jeg har på fornemmelsen at en del af ideen med
-patentdirektiv var at lave en "sslug-itpolitik-se"-liste.
Var det det der var meningen? Vil vi det? I givet fald bør
"sslug-itpolitik" vel omdøbes til "sslug-itpolitik-dk", men
hele den principielle diskussion er jo den samme for både
Skåne og Sjælland.

<der dukker en stor lysende pære op over Jacobs hoved>

Var det ikke en idé at vi bruger betegnelserne "-sk" og
"-sj" for henholdsvis Skåne og Sjælland i stedet for at lade
som om vi dækker hele Sverige og hele Danmark med
betegnelserne "-se" og "-dk"?

>             -job:  7 mails pr. måned.

Fungerer fint. Selv jobdatabaserne bruger den af og til. ;-)

>        -cvs2html:  1 mail pr. måned.

En projektliste der principielt er uafhængig af SSLUG. Der
er ingen grund til at nedlægge den, hvis projektet fortsat
er i gang. Men på den anden side er der vel heller ikke
nogen grund til at annoncere den sammen med SSLUG's egne
lister.

Jacob
--
Do you have a job for a physicist with experience in:

 * Complex systems (mostly turbulence experiments)
 * Geoscience (a bit of oceanography and geology)
 * Programming (mostly in Ada and Pascal)