Re: [FORENING] Kritisk gennemgang af sslugs postlister.

Jacob Sparre Andersen skrev:

> Opsamlingsliste til spørgsmål der ikke hører til på en anden
> liste. Det bør nok indskærpes folk at -misc _ikke_ er til
> tekniske spørgsmål.

Amen!

> Denne liste har et alvorligt problem, da det tilsyneladende
> ikke er klart hvilke spørgsmål hører til på den. Den
> nuværende beskrivelse er ganske intetsigende:
>
>    Ny liste til netværks-relaterede spørgsmål

Generelt tror jeg, at vi skal revidere beskrivelserne?

> Det må vi kunne gøre bedre. Et bud:
>
>    Netværks- og modemopsætning, problemer med
>    internetudbydere, samt netværksovervågning.

For avanceret. Det skal signalere, at listen vedr. alt omkring netværk.
Det eneste, der bør udpensles er, at netværk er _både_ PPP/modem og
"alt-det-andet".

> Her har jeg halet -ppp med ind.

Også kun rimeligt. Den er en død sild.

> Jeg synes egentlig at -novice fungerer fint selvom
> spørgsmålene af og til bliver temmelig langhårede.

Det kan man ikke undgå. Grænsen for "novice" er jo individuel ;)

> Beskrivelsen af listen er strengt taget klar nok, så den
> begrænsede trafikmængde hænger nok mest sammen med at det
> efterhånden er sjældent at folk får problemer af den slags.
> Jeg mener det er en god liste at have og jeg lytter med på
> den i tilfælde af at der dukker spørgsmål op som jeg kan
> svare på.

Det er så smag og behag. Jeg har selv ingen problemer, så jeg har aldrig
brugt den :)

> Beskrivelsen er lidt begrænset (og indeholder mindst en
> stavefejl):
>
>    Diskussioner omkring Linux netværks sikkerhed.
>
> Hvad med en lidt bredere og lidt mere uddybet beskrivelse:
>
>    Sikring (og sikkerhedshuller i) linux-systemer, opsætning
>    af dørvogtere og oprydning efter indbrud.

Jeg synes den beskrivelse er for netværksrelateret. Linux-sikkerhed
vedrører jo også simple ting som f.eks. det, der IMO er et stort
sikkerhedshul: init 1 :)

Det bør understreges at at listen omhandler al form for sikkerhed. Måske
også fysisk datasikkerhed (backup, kryptering mv.)??

> Beskrivelsen er tynd, men listen har en helt klar
> eksistensberettigelse. Forslag til ny beskrivelse:
>
>    Organisering af bogen "Linux - Friheden til at vælge
>    digital signatur", udvikling af frie programmer til at
>    kommunikere med officielle danske udstedere af digitale
>    underskrifter, samt spørgsmål om brug af digitale
>    underskrifter.

Både den nye og den gamle beskrivelse synes jeg er irrelevant for nye
medlemmer (som primært er newbies?). Med fare for at tærske langhalm:
Kan vi ikke have to tilmeldingssider i stedet for én? Det ville lette
overblikket:

  1. Primær side: Beskrivelserne af "grundlisterne" (-teknik, -misc mv.)
  2. Sekundær side: Beskrivelser af de specifikke lister (f.eks. -vi)

> Ideen med at omdøbe/omdefinere listen til at handle om alle
> ikke-IA32-arkitekturer er helt fin. Rune foreslår at vi
> kalder den "sslug-alt-platform", men da "platform" normalt
> bruges som samlende betegnelse for arkitektur og styresystem
> vil jeg i stedet foreslå navnet "sslug-alt-arkitektur" og
> beskrivelsen:
>
>    Om at få Linux og programmer der kører på Linux til at
>    virke på andre arkitekturer end IA32 ("x86").

-alt-platform var bare for at kalde den noget andet end -alpha.
-alt-arkitektur er fjong med mig :D

Beskrivelsen er også ok, men det bør nok forklares, at x86 er
"hjemmecomputeren", som de fleste har derhjemme?

> Det er vist meget godt at vi har fået denne liste. ;-)

Enig ;)

> Trafikmængden varierer meget på denne liste og vi bør måske
> overveje at flytte snakken til -moede.

Det er en mulighed. Er det ikke mere eller mindre de samme personer på
begge lister?

> Jeg har på fornemmelsen at en del af ideen med
> -patentdirektiv var at lave en "sslug-itpolitik-se"-liste.
> Var det det der var meningen? Vil vi det? I givet fald bør
> "sslug-itpolitik" vel omdøbes til "sslug-itpolitik-dk", men
> hele den principielle diskussion er jo den samme for både
> Skåne og Sjælland.

Jeg synes -itpolitik bør være én liste.

> <der dukker en stor lysende pære op over Jacobs hoved>
>
> Var det ikke en idé at vi bruger betegnelserne "-sk" og
> "-sj" for henholdsvis Skåne og Sjælland i stedet for at lade
> som om vi dækker hele Sverige og hele Danmark med
> betegnelserne "-se" og "-dk"?

Fin idé. Hvor mange lister kan det dreje sig om? Kun de to -presse-xx
lister?

Som talt ud af mit eget næb.

Mvh.

--