Re: [FORENING] Kritisk gennemgang af sslugs postlister.

Rune Christiansen <sslug@sslug> writes:

> [...]

C kan både bruges oversat og fortolket (vi har endda haft et fordrag
om et program der baseret sig på en C/C++ fortolker). Perl, Python og
Ruby har alle tydeligt afgrænsede faser hvor programmet oversættes og
hvor programmet udføres, men oftest udføres begge faser hver gang.

Java, oversat eller fortolket? Ptjaaa, det bliver nok oversat til JVM,
men bliver denne kode så oversat til maskinekode eller fortolket? Hvad
er det egentligt en JIT-oversætter gør?

Bourne shell bliver altid fortolket - Tror jeg nok.

Basalt set er det nok en meget dårlig opdeling at skelne mellem
oversatte eller fortolkede sprog. Vi kan måske nok blive enige om at
for en eller anden mere eller mindre absurd semantisk betydning af
begrebet 'fortolket' så er Perl et fortolket sprog, men hvad med Perl6
hvor VM'en er en tydeligere selvstændig entitet (parrot) som måske
også bliver basis for Ruby?

Men ok, Perl6 er nok mindst 2 år frem i tiden.

Jeg bryder mig ikke om denne opdeling.

> Folk spørger vel i den gruppe de arbejder med. Ellers er det jo ikke
> verdens undergang, hvis folk spørger "forkert"??

Nej, det er ikke verdens undergang. Men det er dårligt service hvis
SSLUGs udvalg at lister lægger op til for store grupper at spørgsmål
der ikke findes klare lister til.

--
 Peter Makholm     |              I have no caps-lock but I must scream...
 sslug@sslug |                                               -- Greg