Re: [FORENING] Landsdækkende postlister

Nu har jeg fulgt denne diskussion noget tid, så nu er det vidst tid til at
smide en kommentar.

Følgende er min personlige holdning, og ikke et udtryk for AaLUG's kernes
samlede holdning (vi har ikke diskuteret emnet).

On Sun, 2002-05-19 at 13:49, Ole Tange wrote:
> SSLUG er den fri software brugergruppe (FSUG) i DK, der uden diskussion
> har mest aktivitet og flest ressourcer. Vi laver i forvejen en masse
> arbejde, som der egentlig ikke er nogen grund til, at de andre FSUG'er

Helt enig. De af vores medlemmer som vil gøre en indsats indenfor et bestemt
område deltage allerede i dag på SSLUG listerne. Da SSLUG ganske rigtigt
har flere ressourcer (folk som trækker læsset) og en samlet indsats er nu
engang den bedste indsats.

> også laver. Hvis vi kan skubbe mere aktivitet i de andre FSUG'er ved at de
> kan trække på ressourcer, som vi allerede har, så vil jeg betragte det som
> en win-win situation.

Tror nogle vil få mere aktivitet ud af det, og andre vil dø. Jeg kunne godt
forestille mig at de lug'er der i dag kun har mailinglister og ingen lokale
arrangementer vil gå hen og dø fordi medlemmerne fortrækker at
bruge de større samlede danske mailinglister.

Jeg syntes også vi brude finde ud af hvilke lugger der stadig eksisterer
i danmark, men det er en helt anden diskussion.

>  Vi har en række mailinglister, hvor vi endda har fået news til at virke
>  (nogenlunde) sammen med. De færreste andre FSUG'er har ressourcer til at
>  sætte det op. Til gengæld vil det koste os meget lidt at tilbyde
>  mailinglister til FSUG'erne i DK.

Da de fleste Linux brugere i DK bruger allerede i dag bruger SSLUG's mailing
lister, nok mest fordi der er medlemmer nok til at lave lidt mere specifikke lister,
tror jeg bestemt heller ikke det vil koste noget at tilbyde dem til alle.

Jeg mener så bare at det bør gøres under linux.dk og ikke under SSLUG,
da linux.dk virker som et fælles DK Linux site.

>  Dette kan så også betyde, at de små  lister måske har overlevelseskraft,
>  hvis blot vi har hele DK med.

Enig

>  Alle lister skal naturligvis ikke spredes til DK: Møder er jo normalt af
>  lokal karakter.

Enig

>  I politisk sammenhæng tror jeg, at SSLUG bliver betragtet som fri
>  software-samfundet i DK - netop fordi vi har ressourcerne til at gøre
>  noget

Helt enig. Ressourcer og professionalitet bærer skylden :-).

> og fordi vi altså bor tættere på Chr.borg. Det ser jeg lidt som et
>  problem: Der risikerer hurtigt at gå københavneri i den.

Tror der er lige meget hvor i landet man bor. Det vigtigste er den
tid / det arbejde man lægger i opgaven.

>  Hvis SSLUGs pressemeddelelser og IT-politiske debat blev bredt ud på
>  landsplan, så ville de andre FSUG'er også kunne påvirke debatten og de
>  andre FSUG'er vil da kunne have en repræsentant i Kbh i form af SSLUG.

Jeg tror at de personer fra andre lug'er der ønsker at deltage i f.eks.
SSLUG IT-politik allerede deltager. Det jeg ser som den største fordel
er at det lige pludselig bliver det samlede danske FSUG's mening og
ikke SSLUG's mening. Det kan godt være at personerne er de samme, men
alligevel.

> * Bliver listerne for store?

>  Teknik-listen blev for længe siden så stor, at jeg ikke ville modtage
>  den via email længere. Den bliver _ikke_ mindre, hvis vi slår den sammen
>  med resten af DK.

Så må man jo overveje hvordan man kan dele den op.

> * Føler de andre FSUG'er sig truet af SSLUG?

Nej, jeg tror ikke der er nogen der føler sig truet af andre,
vi ønsker jo alle det samme.

>  Hvis SSLUG tager dette initiativ, så kommer SSLUG helt sikkert til at
>  påvirke det endelige resultat kraftigt

Der er ingen tvivl om at SSLUG kommer til at påvirke det endelige resultat,
det er også helt ok, så længe alle bliver hørt. Jeg vil foreslå et
forretnings udvalg bestående af folk for forskellige lugger.

>  Men egentlig bør de andre
>  FSUG'er føle sig mere truet nu, hvor SSLUG reelt er den eneste
>  offentligt kendte FSUG, og hvor vi _alene_ sætter dagsordenen.

Tjaaa det burde vi vel, men det gør vi ikke :-).

Det var vist bare det jeg ville sige...

/Kasper
Bestyrelsesmedlem i AaLUG (og medlem af SSLUG ;-))