Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

On 26 Dec 2002, Henrik Størner wrote:

> Det er klart at bestyrelsen - både den gamle og den nye - har et stort
> problem, idet nogle af bestyrelsesmedlemmerne tilsyneladende ikke har
> tillid til andre.

Jeg kan ikke sige andet end at det må de så klare på en eller anden måde.
Hvis man simpelthen ikke kan holde det ud, så må man trække sig som Erik
har gjort. Ikke at jeg vil anbefale dette, men det er den udvej man har.

> Det grundlæggende problem er, at SSLUG indeholder to grupper med meget
> forskellige mål for, hvad SSLUG skal tage sig af. Som der stod i
> referatet:

Det kommer noget bag på mig.

> "Kaffeklubben" er de, der vil holde SSLUG's fokus på det tekniske.

Og hvad så når Linux bliver helt ubrugeligt pga. softwarepatenter?
Skal vi bare lade dette ske?

Jeg har skrevet om det to gange uimodsagt. Hvis man er uenig kan man jo fx
starte med at skyde på mig.
http://www.sslug.dk/emailarkiv/forening/2002_04/msg00046.html
http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_03/msg00205.html

> Min opfattelse er, at det vil være katastrofalt hvis man forsøger at
> give SSLUG en politisk dagsorden.

Hvis du mener noget andet end it-politik der har relevans for Linux er
fuldstændig enig. SSLUG har medlemmer fra _alle_ partier. Jeg har i hvert
fald talt med nogen der sagde at de kom fra dette og hint parti, og dermed
er hele spektret dækket -- lækkert.

> LinuxPartiet var en glimrende aprilsnar,

Tak, jeg var med til at lave den. Selv går jeg meget op i at en aprilsnar
ikke skal kunne lade sig gøre. Og netop fordi SSLUG dækker hele spektret,
vidste jeg at den kunne bruges som aprilsnar. Jeg tager rent faktisk en
aprilsnar ret alvorligt.

Vi havde en aprilsnar oppe og vende omkring softwarepatenter. Det turde vi
slet ikke kaste os ud i. Det var alt for farligt et emne til den slags.

Der var en politiker der syntes det var en dårlig spøg vi lavede. Han
havde i mine øjne ikke fattet ret meget om SSLUG.

> men det vil være en katastrofe for foreningen at gøre SSLUG
> til sådan et parti, eller en IT-politisk interesse-organisation.

Jeg ved virkelig ikke hvad du lægger i de ord. Jeg mener at it-politik som
berører Linux, er relevant for SSLUG.

Modsat mener jeg ikke at kopiering af musik-cd'er har noget direkte med
SSLUG at gøre, og derfor ikke indenfor foreningens virke.

> Og det er regulær voldtægt af foreningens medlemmer at tage dem til
> indtægt for den politiske dagsorden, som fremføres af den gren af
> bestyrelsen, som forsøger at give SSLUG den politiske drejning.

Når du siger "politisk drejning", er det så (gud forbyde det) en bestemt
partipolitik, eller er det en politik der gør det muligt at bruge Linux
til noget fornuftigt?

> Om SSLUG er ved at gå i opløsning ? Måske - der er i al fald nogle, der
> er i gang med at forsøge at kuppe foreningen til at være noget helt
> andet, end det vi officielt giver udtryk for at vi er: "en gruppe
> personer [...] med fælles interesse i styresystemet Linux [... som] ikke
> har noget politisk eller religiøst tilhørsforhold".

Jeg er hverken medlem af et politisk parti eller folkekirken, så jeg vil
bestemt overveje mit medlemskab hvis foreningen bevæger sig i den retning.

Som modstander af monarki, har jeg set mig nødsaget til at nævne dette i
SSLUG, hvilket der er blevet lyttet til. På den måde finder jeg at SSLUG
er meget fin forening der bør værnes om.

Nogle politiske partier vil det ikke Linux vel. Jeg finder det på ingen
måde forkert at SSLUG hænger dem ud. Personligt giver det mig et prej om
hvor jeg skal stemme næste gang -- det ser sort ud efterhånden.

mvh/hans
In Linux® we have found a UNIX® that is a better answer. We
think Linux® is the new UNIX®.	-- Michael Dell