Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

On 27 Dec 2002, Henrik Størner wrote:

> Det kommer an på hvad du mener med "vi". Jeg synes ikke det er et
> emne for SSLUG som forening, netop fordi jeg gerne så at SSLUG
> beholdt sin u-politiske grundholdning.

Hvis jeg forstår dig ret, så var det den mest klare udtalelse jeg længe
har set, og der er blevet rykket for den slags udtalelser tit og ofte.

Jeg læser det som:
Henrik Størner mener ikke SSLUG skal beskæftige sig med om lovgivningen
gør Linux ubrugeligt.

Hvis ikke det er det du mener, kan du så ikke lige forklare det igen.
Jeg prøver ikke at være en provo, jeg prøver at forstå.

Men... hvis flertallet i SSLUG har ovenstående holdning, uagtet om Henrik
har den eller ej, så mener jeg ikke SSLUG skal beskæftige sig med emnet.
Det må nødvendigvis være flertallet der bestemmer.

> Lige så vel som SSLUG har valgt at være uden penge, kan man vælge
> at være uden politik - ikke fordi man ikke er interesseret i
> penge eller politik, eller ikke har interesser i begge dele, men
> fordi det er mest praktisk.

Jeg syntes du roder tingene sammen. Du taler om penge og politik, jeg
taler om it-politik, vel at mærke den del der har relevans for Linux.

Nok har jeg nævnt it-politiske emner på SSLUG's lister der ikke har med
Linux at gøre, men jeg har altså aldrig ment at SSLUG skulle beskæftige
sig med disse emner. Kopiering af musik-cd'er er et af dem.

> Og så lader man i øvrigt andre organisationer om at tage sig
> af de dele.

Hvem skulle tage sig af lovgivning der berører Linux?

> Nu er jeg eller andre jo ikke absolut forpligtet til at modsige dig,

Helt korrekt. Men du gør det da nu, og emnet er det samme som i de to
links jeg skrev før.

> Du kan ikke tage det at du ikke bliver modsagt som en tilkendegivelse
> af, at alle bakker op om dig.

Det gør jeg heller ikke.

> Og jeg vil gerne være medlem af en Linux bruger-gruppe, uden at jeg
> nødvendigvis skal tage stilling til en politisk dagsorden, som jeg
> måske - måske ikke - sympatiserer med.

Så du vil altså ikke tage stilling til softwarepatenter?
Det kunne du godt have sagt noget før. Du er blevet spurgt flere gange på
årsmøderne.

> Det er lige her, at skellet går - hvad skal SSLUG være for en
> forening? Et mødested for tekniske entusiaster, eller en politisk
> interesse-organisation ?

Jeg ved ikke hvad de andre medlemmer vil, men jeg vil bare køre Linux.
Jeg vil bare til Mekka. Softwarepatenter interesserer mig ikke, men det
interesserer mig at lovgivningen vil forhindre at Linux kan bruges til
noget fornuftigt.

Hvis ikke der var noget der hed softwarepatenter, så kunne jeg lave noget
sjovere.

> Jeg foretrækker at holde mine politiske anskuelser indenfor det
> politiske system - så de politiske diskussioner tager jeg når jeg

Well, du kan ikke diskuterer softwarepatenter med politikere hvis ikke de
ved hvad emnet drejer sig om. Det er hverken for sjov eller af interesse
at jeg har 'lobbyet' og været i deputation, det er alene for at informere
politikerene om hvad swpat drejer sig om, set fra en Linux-brugers
synspunkt. Nu kan du så tale med dine politikere om det.

> men at give SSLUG som forening en
> politisk profil ønsker jeg ikke at være med til.

Og heller ikke en holdning til softwarepatenter?

mvh/hans
In Linux® we have found a UNIX® that is a better answer. We
think Linux® is the new UNIX®.	-- Michael Dell