Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

On Thu, 26 Dec 2002 23:13:27 +0100 (CET)
Hans Schou <sslug@sslug> wrote:

> Jeg kan ikke sige andet end at det må de så klare på en eller anden måde.
> Hvis man simpelthen ikke kan holde det ud, så må man trække sig som Erik
> har gjort. Ikke at jeg vil anbefale dette, men det er den udvej man har.

> Det kommer noget bag på mig.

> Og hvad så når Linux bliver helt ubrugeligt pga. softwarepatenter?
> Skal vi bare lade dette ske?
>
> Jeg har skrevet om det to gange uimodsagt. Hvis man er uenig kan man jo fx
> starte med at skyde på mig.
> http://www.sslug.dk/emailarkiv/forening/2002_04/msg00046.html
> [...]

Det finns andra sätt att motverka mjukvarupatent än att föra kampen inifrån SSLUG, i min mening skulle det vara bättre att kampen fördes i sammanslutningar av Linux/BSD/OSS föreningar. På så vis kan SSLUG uttala sitt stöd för dessa föreningars kamp i olika saker. Med andra ord kan man fortfarande ha SSLUGs >6000 medlemmar i ryggen utan att för den delen SSLUG blir en politisk förening.

Om SSLUG blir mycket mer politisk och man inte får ett val om man vill stötta detta arbete eller inte kommer jag och med mig andra att gå ur SSLUG.

Mina 2 Cent..

/Patrik