Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

On Fri, 27 Dec 2002 12:35:36 +0100 (CET)
Hans Schou <sslug@sslug> wrote:

> Det er altså berøringsangst der er problemet? SSLUG må ikke selv have en
> holdning, men blot støtte op om hvad andre foreninger gør?

SSLUG är i grund och botten en Linux-förening för att citera våra stadgar;

---

 1.2 Syfte

 SSLUG har till uppgift att sprida kunskap om operativsystemet Linux jämte därvidlag
 relevant information till medlemmar och allmänhet.

---

I stadgarna står det inget om att föra en politisk kamp mot mjukvarupatent.

Vidare i stadgarna;

--

1.1 Namn

Skåne Sjælland Linux User Group, förkortat SSLUG, är en partipolitiskt och religiöst
oberoende ideell datorförening, oavhängig alla yttre intressesfärer.

---

Det senare i denna paragraf är intressant "oavhängig alla yttre intressesfärer". Jag skulle
vilja göra en fri tolkning av denna paragraf och hävda att SSLUG inte ska hålla på med politik.
När denna paragraf skrevs fanns det inte några problem med mjukvarupatent..

Min point är att om SSLUG ska hålla på med politik i den grad som förs idag och med en eventuell
upptrappning måste det till stadgeändringar som har stöd av en majoritet av SSLUGs medlemmar.

> ErikJ har spurgt om det direkte, om det er sådan det skal foregå.

> Jeg har kun mødt et medlem der syntes at softwarepatenter var godt,
> og SSLUG ikke skulle beskæftige sig med det. Da han er tidligere ansat
> ved IBM, syntes jeg ikke at hans holdning var ret væsentlig.

Man behöver inte automatiskt gå in för mjukvarupatent för att man inte vill att SSLUG ska stå för hela kampen. Det är inte smart att föra en kamp på egen han, man får mer kraft genom att samla flera grupper och verka gemensamt.

/Patrik