Re: [FORENING] politik? (was: SSLUG i opløsning?

On Fri, 27 Dec 2002, Patrik Bengtsson wrote:

> ---
>
>  1.2 Syfte
>
>  SSLUG har till uppgift att sprida kunskap om operativsystemet Linux jämte därvidlag
>  relevant information till medlemmar och allmänhet.
>
> ---
>
> I stadgarna står det inget om att föra en politisk kamp mot mjukvarupatent.

Helt enig. Jævnfør stadgarne er det underordnet om man overhovedet kan
bruge Linux.

Softwarepatenter har kun relevans overfor Linux i det tilfælde at man rent
faktisk bruger Linux, men det forhindre ikke at man kan fortælle om Linux,
som der står i vedtægterne/stagarne.

Men kan man ikke bruge Linux, så mener jeg at de fleste lister hos SSLUG
ikke har relevans mere.

Jeg ved det ikke, men jeg tror altså at det er de fleste medlemmer i SSLUG
som også er interesseret i at bruge Linux.

> --
>
> 1.1 Namn
>
> Skåne Sjælland Linux User Group, förkortat SSLUG, är en partipolitiskt och religiöst
> oberoende ideell datorförening, oavhängig alla yttre intressesfärer.
>
> ---
>
> Det senare i denna paragraf är intressant "oavhängig alla yttre
> intressesfärer".

"ydre omstændigheder" er hvad alle må leve med. Det kan man ikke sådan
bare undgå.

SSLUG kan ikke opfordre til at gøre noget ulovligt, fx se DVD film på
Linux. Jeg forstår ikke helt loven, men det er vist ikke forbudt. En dom
vil forklare det mere tydeligt.

SSLUG burde måske holde sig fra at fortælle om hvordan man bruger DVD
sammen med Linux...

> Jag skulle vilja göra en fri tolkning av denna paragraf och hävda att
> SSLUG inte ska hålla på med politik.  När denna paragraf skrevs fanns
> det inte några problem med mjukvarupatent..

Det er ikke rigtigt. Richard Stallman skrev om swpat-problemet allerede i
1990 (el. 1991 -- der omkring). Bill Gates skrev også om problemet på
samme tidspunkt (ja, det blev beskrevet som et problem).

mvh/hans
In Linux® we have found a UNIX® that is a better answer. We
think Linux® is the new UNIX®.	-- Michael Dell